För oss som bor i Sverige är det svårt att få i sig dagsbehovet av vitamin D från solen eller via kosten. Vissa säger att vi egentligen bara har två alternativ att välja mellan om vi ska undvika att få D-vitaminbrist under vinterhalvåret: åk på solsemester en vecka per månad eller ät kosttillskott.

Vitamin D är det enda kända näringsämnet som vi kan tillgodogöra oss både från solljuset och kosten. Vi producerar det själva i huden när den exponeras för ultraviolett ljus (UVB), men vi kan även ta upp vitamin D från kosten. Att ha täckande klädsel, vara innesittande sommartid och undvika solen leder ofta till D-vitaminbrist. Att öka sitt intag av vitamin D under de mörkare årstiderna borde vara lika självklart som att använda solskyddsfaktor i solen!

kids-fall

Vitamin D finns i bland annat:

  • Fet fisk (lax, sill, makrill, gös)
  • Ägg
  • Kyckling
  • Kött
  • Mjölkprodukter
  • Vild svamp (kantareller, trattkantareller, Karl-Johan)

Vitamin D bidrar till immunsystemets normala funktion, och bidrar till att bibehålla normal benstomme (skelett), normal muskelfunktion och normala tänder. Vitamin D ingår även i regleringen av omsättningen av kalcium och fosfor. Hos barn kan brist på vitamin D orsaka rakit, ”engelska sjukan”, vilket visar sig som mjukt och missformat skelett, och benuppmjukning, osteomalaci, hos vuxna. Nyare forskning tyder också på att vitamin D har betydelse för uppkomsten av andra sjukdomar.

holistic-2

Brist på vitamin D kan ge depressionsliknande symptom

Den absolut bästa källan till vitamin D är sommarsolen men under vinterhalvåret kan vi i Sverige överhuvudtaget inte bilda något vitamin D i huden eftersom UVB filtreras bort i atmosfären när solen står lågt. I början av hösten har vi som allmänhet störst lager av vitamin D i kroppen eftersom vi har fyllt på våra depåer under sommaren. Dock avtar dessa depåer mer och mer och personer som är känsliga för D-vitaminbrist kan uppleva depressionsliknande symtom knutet till årstiderna som kan förstärkas framåt januari-april när nivåerna ligger som lägst.

Framåt vårkanten kan det som kallas vårdepression uppkomma, vilket innebär att nivåerna som lagrats i kroppen är så låga, så att till och med de som har gott motstånd kan känna av en depression. Denna depression kan ofta bli värre än höst- och vinterdepressionen eftersom nivåerna ligger så oerhört lågt.

D-vitamin för hela familjen

Fler och fler väljer att äta tillskott av vitamin D under vinterhalvåret för att vara säkra på att täcka dagsbehovet. Här nedan följer några tips på tillskott för hela familjen.

holistic-produkter

Holistic D3-vitamin 2000 dvitamin1

Holistics D3-vitamin 2000 finns i en förpackning med 90 kapslar som räcker i tre månader om man tar 1 kapsel/dag. Kapseln är vegetabilisk och består av cellulosa från träd. Produkten finns även i smart familjepack med 180 kapslar.

90 kapslar, rek.pris ca 129 kr. 

180 kapslar, rek.pris ca 219 kr.


Flytande Holistic D3-vitamin

ny-d-vitamin

Flytande D-vitamin som passar hela familjen och särskilt dig som har svårt att svälja tabletter. Har god smak av naturlig fruktjuice (passionsfrukt och druva).

500 mlrek.pris ca 179 kr.


Ekologiska D-vitamindroppar i olja      

Holistics ekologiska D3-vitamindroppar passar små barn. Neutral smak av olivolja. Olivoljan ger ett bra upptag eftersom D3 vitamin är ett fettlösligt vitamin.hol

50 ml, rek.pris ca 149 kr.

 

 

Holistics produkter finns hos terapeuter samt hälsofackhandel i butik och på nätet. Vill du veta mer? Hitta din närmaste återförsäljare av Holistics produkter här!

NUVARANDE Så här får du tillräckligt med D-vitamin (när du inte kan åka på solsemester!)
NÄSTA 8 ovärdiga saker som händer när man är förälder