I Wasabröds nya reklamfilm "Staying fit, the Swedish way" används pappaledigheten som oväntat säljknep. Kvinnan i reklamen tror knappt sina ögon när hon ser hur heta karlar kan bli av litte pappaledighet (och knäckebröd).

De svenska yoga-papporna har blivit en snackis, och Huffington Post kallar dem ett starkt argument för längre betald pappaledighet.

I USA rör det sig ofta om maximalt sju dagar, jämfört med upp till 240 i Sverige.

”Vi skickade en man till månen. Vilket slöseri, när vi kunde ha skickat honom till lekparken som våra svenska systrar gör,” säger kvinnan i reklamen.

Scott Goodson, VD på företaget StrawberryFrog som gjort reklamen, fick idén efter en resa till Sverige, där hans resesällskap påpekade hur många manliga barnvakter det verkade finnas.

– Det naturliga i livet i Sverige, den hälsosamma livsstilen och det nordiska tankesättet är väldigt annorlunda och kul och i många fall inspirerande för amerikanska män och kvinnor, säger Goodson till  AdWeek.

Mats Bax, Mama