Vi jobbar, hämtar på förskolan, lagar middag och tvättar. Däremellan ska vi gärna vårda relationen, träna och hinna med våra vänner. Det är inte konstigt att allt fler småbarnsmammor drabbas av utmattningssyndrom.

Utmattningssyndrom innebär att kroppen, till sist, säger ifrån efter att ha upplevt stress under en längre tid. Det kan handla om att man utsatts för hög arbetsbelastning eller psykisk påfrestning i privatlivet. Och trots att de flesta är medvetna om att den så omtalade ”väggen” står stadig i stressens korridorer är vi inte sällan som blinda för de många varningstecken som försöker göra oss medvetna om situationen.

Håller du på att bli utbränd?

Tillsammans med Vårdguiden 1177 och psykologen Kerstin Jeding har mama.nu plockat fram sju symptom att vara uppmärksam på för att inte bli utbränd i mamma-rollen.

1. Svårt att varva ned på kvällen

När det är dags att sova har du svårt att släppa alla måsten, både i jobbet och privat, och ligger därför vaken länge. Du tänker så mycket att det börjar störa sömnen.

2. Känner tryck över bröstet

– Du kan få massa symptom som du inte haft tidigare, exempelvis hjärtklappning och tryck över bröstet som kommer av att du hyperventilerar. Du känner dig darrig eller yr, spänd, får ont i musklerna och mycket spänningshuvudvärk, säger Kerstin Jeding.

Utbrändhet kan leda till depression

3. Du väljer bort roliga saker

– Ett tecken på att du är i riskzonen för att bli utbränd är att du under en längre period har valt bort saker du vill göra, som att exempelvis testa ett yogapass eller ta en fika med en vän en gång i månaden. Du känner att du inte får plats med någonting i livet förutom måsten och jobb, säger Kerstin Jeding.

4. Du kan inte koncentrera dig

En tydlig indikation på att du är på väg att gå in i väggen är att du får försämrat minne, koncentrationssvårigheter och problem med att planera.

5. Du har ångest

Det är inte ovanligt att utmattningen också leder till oro, nedstämdhet och till och med ångest.

6. Du är lättirriterad

Småsaker som du normalt sett inte bryr dig om blir plötsligt stora irritationsmoment.

Ovanligt trött? Du kan vara utmattad

7. Du är tröttare än normalt

– Det är naturligt att vara trött efter en arbetsdag med barn och arbete, men om man känner att man är lika trött jämt och bara blir tröttare och tröttare då är det något att ta som en varningssignal, säger Kerstin Jeding.

Utmattningssyndrom drabbar mammor

Test mot utmattningssyndrom

Foto: Karl Gabor

Kerstin Jeding är psykolog på Stressmottagningen

Alla människor kan drabbas, men enligt Kerstin Jeding, legitimerad psykolog, är det en grupp som utmärker sig:

– Vår typpatient är ofta en småbarnsmamma, men också ensamstående och utan barn. Men kvinnor mellan 30 och 40 år är typiska patienter.

Stämde mycket in på dig? Ring vårdcentralen och boka en tid. Om du gör det nu kan du förhindra att drabbas och riskera en långtidssjukskrivning.

Kriterier för utmattning – ett test

  • Du drabbas av hjärtklappning, huvudvärk eller yrsel.
  • Du känner dig konstant trött.
  • Du har svårt att sova.
  • Du glömmer saker och har svårt att koncentrera dig.
  • Du är överkänslig och lättirriterad.
  • Du känner ångest.
NUVARANDE Utmattningssyndrom drabbar mammor – testa om du är i riskzonen
NÄSTA Så får du barnen att sova bättre – experternas bästa tips för 0-6-åringar