Så får du bättre sömn
Så får du bättre sömn

Så får du bättre sömn

Sömn är en bristvara i många småbarnsföräldrars liv. Här är tipsen som hjälper dig bort från dålig sömn och till en piggare vardag.

- Den som stressar, tränar sent på kvällen, äter nattmackor och somnar framför tv:n kan räkna med usel sömn.

 - Sover du bra när du är ledig (håll koll nu under julen), är sömnproblemen stress- och jobbrelaterade.

 - Skriv ner en lista på morgondagens problem innan du går till sängs. Då lurar du hjärnan att tro att du åtgärdat dem.

 - Sover du bättre under juni–juli och sämre under höst och vinter? Då kan du ha D-vitaminbrist. Gå till hälsokosten.

 - Lägg dig inte för tidigt eller sent, och helst samma tid varje dag.

 - Ha ingen tv i sovrummet, håll 14–18 grader, tyst och mörkt.

 - Gå skiftgång med spädisar och strunta i nattamning om din sömn hackas sönder, du blir ingen bra mamma då. Många mammor förstör sin sömn under småbarnsåren och får kroniska problem.

 -Sitt inte vid datorn eller tv:n när barnen somnat. Hjärnan blir digitalt överlastad. Du mår bättre av att koppla av med ett bad och en bok.

 - Du sover gott av att träna regelbundet, men sämre av att göra det på kvällen.

 - För mycket kolhydrater på kvällen försämrar sömnens kvalitet.

- Skippa svart te, kaffe och alkohol. Har du börjat ta ett glas för att kunna sova bör du dra i nödbromsen för att få hjälp.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Just nu - 5 nr av mama + solprodukter för bara 199 kr. Köp nu!