6 avslappningstips till hispiga mammor
6 avslappningstips till hispiga mammor

6 avslappningstips till hispiga mammor

Som mamma kan det kännas som om det enda man gör är att rusa runt med hjärtat i halsgropen. Här får du sex avslappningstips.

1. Var i nuet. Det som skapar oro är tankar; ”det kommer inte att gå bra, förra gången så blev det si och nu kommer det bli så”. Var här och nu. Inte i förrgår eller om tre veckor.

 2. Fokusera. Känner du att explosionen är på väg, fixera blicken på vad som helst som du har i närheten. Det kan vara en vägg, en gardin, en sko. Bara du fokuserar ett ögonblick på något som inte har med dina tankar att göra. (Perfekt när kaos står för dörren, till exempel på restaurangen.)

 3. Gör en sak i taget – och gör det helhjärtat. Genom att till exempel lämna telefonen hemma när du är i parken eller på stranden är du helt tillgänglig för barnen. Inte för någon annan som ska kräva något av dig.  4. Läs av dina barn. Är de trötta, hungriga, behöver de röra sig? Småbarn kan ju inte alltid uttrycka vad de vill.

 5. Släpp på prestigen. I alla lägen. Visst är det viktigt med rutiner och konsekvens, men ibland är det faktiskt viktigare att barnen känner att du verkligen lyssnar på dem. 

6. Tänk efter. Vad handlar ”hispigheten” om? Att du ska skämma ut dig? Att du är sämre än någon annan? Ta reda på och sätt ett konkret namn på det som driver dig till stress och oro och ifrågasätt om det verkligen kommer att hända.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Just nu - 5 nr av mama + solprodukter för bara 199 kr. Köp nu!