Tjena jobbet - hur ska det gå?
Tjena jobbet - hur ska det gå?

Tjena jobbet - hur ska det gå?

Känner du ett pirr i magen inför comebacken till jobbet? Frågorna bullar upp sig: Hur är nya chefen? Hur ska det funka med dagis? Hur ska du... ja, du fattar. Här är en massa kloka tips på hur en långledig mamma går tillbaka till arbetet på ett så skönt sätt som möjligt.

Mmhmm, då var det snart dags. För en livspusselutmaning. Att få ihop jobb och barn. Lämna på dagis, jobba järnet, hämta på dagis, helst senast klockan 16. Hjälp, hur ska det gå?
Nina Jansdotter är karriärcoach och författare (aktuell med boken ”Självkänsla på jobbet”) och mamma till Niki, 10, och Mika, 7. Hon har därför extra koll, förstås, på det här med att gå tillbaka till sitt gamla liv, när man nyss varit mitt uppe i den nya bebistillvaron.
– Min yngsta dotter är autistisk och var väldigt krävande redan som bebis. Ju mer krävande hon var när jag var mammaledig med henne, desto viktigare blev det för mig att formulera mål för mitt yrkesliv. Jag ville till exempel inte ha en tradionell karriär, utan hellre skriva en bok – och det har jag gjort nu!

Här ger Nina dig sina bästa tricks för att göra övergången från mammaledighet till jobb så skön som möjligt:SISTA TIDEN SOM MAMMALEDIG...
- Var inte borta helt från jobbet de sista två ­månaderna innan du ska tillbaka igen. Var med på jobbets kick-off, på viktiga möten, håll dig à jour för att inte känna att du tillbaka på ruta ett den dag du börjar jobba igen. 

- Begär ett möte med chefen 1–2 månader innan du börjar. Diskutera dina arbetsuppgifter, vad som är på gång på jobbet och vad du funderat över hemma. Under mammaledigheten kommer många i kontakt med sitt verkliga jag och frågor som ”vem är jag?” och ”vad vill jag?” dyker upp. 

- Påminn dig om att du inte är ”off” bara för att du är borta. Du har utvecklats och lärt dig nya saker under mammaledigheten. Sätt dig och skriv ned ”på vilket sätt har jag blivit en bättre människa under mitt år som mamma­ledig”. Prata med kompisar som också är mamma­lediga och peppa varandra inför att ni ska börja jobba igen. 

- Oron innan man börjar jobba igen kan handla om att någon har tagit din plats på jobbet. Är det läge att slåss för den, upp till kamp – eller ska du hitta ett annat jobb?NÄR DU ÄR TILLBAKA...
- Dra ned på kraven första tiden, du behöver inte jobba 100 procent och ta dig an stora uppdrag på en gång. Mjukstarta. 

- Vad har hänt när du har varit borta? Finns det nya människor som du behöver lära känna? Luncha med kollegorna. Bjud på jag-har-­kommit-tillbaka-fika. Var lyhörd för att alla kanske inte är jätteintresserade av att prata om barn, inte ens om dina. 

- Sätt upp mål – ha samtal med chefen om vad som förväntas av dig nu, vilka nya arbetsupp­gifter ska du få och så vidare. Behöver du gå en vidareutbildning?Lisa Fabre, mamas livscoach, är mamma till Adam, 3, och Adele, 1:
– Ärligt talat är mammaledigheten ju en perfekt möjlighet att göra en inventering av sitt arbetsliv, för är det sådär underbart som du skulle önska? 

Här är Lisas tips till dig som är mammaledig:
- Se ledigheten som en tid att njuta av, unna dig att vara mamma! Tiden utvecklar dig både som människa och anställd. Håll kontakten om det känns kul! Känns det inte kul, skit i det!

- Om du känner starkt motstånd inför blotta tanken på att gå tillbaka till jobbet, är det en signal att ta på allvar. Under tiden hemma har du tid att känna efter vad som är fel. 

- Att komma tillbaka efter ett avbrott ger dig möjlighet att förändra det du är missnöjd med. Vantrivdes du med din roll på jobbet? Skapa en bild av hur du vill ha det, och se vad du kan göra för att få till en förändring.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Just nu - 5 nr av mama + solprodukter för bara 199 kr. Köp nu!