Tänkvärt om du vill komma i form
Tänkvärt om du vill komma i form

Tänkvärt om du vill komma i form

Olga Rönnberg svarar på frågor om varför det inte händer något på vågen trots "bra mat".

Bra mat kan omfatta så mycket. Oftast innebär det att man äter för att bibehålla det man har, men vill man gå ner så får man strama åt lite. Observera att det gäller under en period tills man är där man vill vara viktmässigt.

Till exempel juice på morgonen. Nja, det är för mycket onödigt socker så kan ni byta ut det mot annat så gör det. Även om det är färskpressat.

Frukt som mellanmål. Du blir inte mätt, inte så att du orkar leva på ett äpple i 3 t? Troligen kommer du överäta under resten av dagen. Lägg til protein (vad jag tjatar om det, haha!) så blir du mätare och det blir ingen blodsockerhöjning.

För många smörgåsar Så lätt att falla dit! Lättillgängligt och alltid finns där. En smörgås är ok men 3-4?

För lite protein. Se ovan.

För lite mat. Någon frågade mig om vad jag tyckte om Viktklubben. Jag har inte testat den själv men dem jag tränat haft erfarenhet. För lite kalorier/hungern var nog det som "klagades" mest på. Visst går folk ner i vikt men jag vet inte om man hade pallat träna med 1200 kalorier/dag under ett par månader? Vad händer sen? Orkar folk leva på dessa 1200 kal resten av livet?

Äter för sällan/ostrukturerat. Mina bebsar äter var 3 e timme. Jag är inte konstruerat annorlunda så äta var 3 e är vad du är byggd för. Med ostrukturerat menar jag alla dessa fikastunder under veckan. Lite här och där blir mycket i längden.

För mycket salt. Soja är en sådan produkt. Satsa på lättsaltad variant och var sparsam. Salt binder vätska. Om jag äter sushi så vet jag att mina fingrar blir en storlek större dagen efter. Jag äte rde ändå men då vet jag vad som orsakar att kläderna känns trånga.

Mens. 2 kg uppåt en vecka innan är inget ovanligt. Man blir sötsugen också. Lätt att trilla dit så nu är det ännu viktigare att du håller dig mätt med rätt mat.

För mycket nötter. Javisst! Men det är lite lurigt. Det är nyttigt men kom ihåg att det innebär för många kalorier. Och det är lätt att äta för mycket av.

Hoppar från metod till metod. Brukar se ut så här: går på en viss metod, får inga snabba resultat och ger upp efter två veckor. Går över till en annan. Folk, det tar tid för kroppenn att ställa om. Ibland går man tom upp för det är kanske så att man börjat äta mer än vanligt och kroppen tror att det är lika bra att börja spara. Men när du talat om för den att så här blir det framöver så kommer den lugna ner sig och släppa ifrån sig fettet. Ge dig själv åtminstone 3 månader!

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av mama + ett hårkit från IDA WARG för 199 kr. Köp nu!