Ta hand om dig: 10 snabba tips
Ta hand om dig: 10 snabba tips

Ta hand om dig: 10 snabba tips

Tänk som på flyget: Ge dig själv syrgas först, sen barnen. Det är nästan omöjligt att bli sönderstressad om du följer de här tipsen.

1. Andas med magen, inte bröstet. När vi stressar andas vi ytligt. Då blir kroppen och hjärnan dåligt syresatt, vilket leder till oro, ångest och sömnsvårigheter. Lägg dig på rygg och djupandas fem minuter när du kommer hem, innan du somnar eller på morgonen. Du blir lugnare redan efter ett par dagar.

2. Prioritera sömn framför precis allt annat! Den som sover gott kan inte bli utbränd.

3. Bra sömntips: Sitt inte vid datorn och ät inte så mycket kolhydrater sent på kvällen, djupandas och ät extra D-vitamin den mörka årstiden.

4. Motion, promenader, yoga, mindfulness och meditation är effektiva motmedel mot stress. Ät frukost, lunch och middag. 

5. Skippa lunchmöten och skrivbordsmacka och ta lunchrast.

6. Håll din inre präktiga morsa kort! Välj bort allt du ”borde” göra.

7. Simultankapacitet gör dig in­effektiv och stressad. Gör en sak i taget.

8. Öva upp ditt tålamod. Ställa i kö utan att stressa. Sitt ner utan att ha något för händer. Ha ingen klocka. Gå, tala och ät långsammare.

9. Hur hög obehagstolerans har du? Kryper det i kroppen av saker andra gör eller inte gör? Det tyder på att du är ett kontrollfreak. Gör dig av med freaket inom dig genom att utsätta dig för det du ”inte står ut med”.

10. Vägra uppröra dig själv. Kom ihåg att det är du som upprör dig – inte andra.
 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av mama + ett hårkit från IDA WARG för 199 kr. Köp nu!