Jonna Lundell om Youtube-kritiken: ”Jag är inte mamma till andras barn”

Foto: Linus Hallsenius, Dplay

Youtube-stjärna på heltid och en mamma i skottgluggen. Vi tog ett snack med Jonna Lundell om kritiken, psykisk ohälsa och att tjäna miljonbelopp på Youtube.

Ämnen i artikel:

Tillsammans har Joakim och Jonna Lundell under flera år drivit en av Sveriges största Youtube-kanaler, ”Jocke & Jonna” med nära 900 000 prenumeranter. I höstas utsågs de för andra året i rad till Sveriges mäktigaste på sociala medier av Medieakademins maktbarometer och sedan i somras har de även den egna realityserien, ”Familjen Lundell”. Det låter som en framgångssaga och det är det - men inte bara. 

Det stora genombrottet för Jocke och Jonna kom 2015 med klippen där de prankade varandra. Jonna blandade ner senap i Jockes yoghurt i smyg – klippet fick 100 000 visningar. Jocke klippte av håret på Jonna när hon sov, Jonna lurade honom att hon gjorde slut. Tittningarna steg. Pranksen blev mer och mer avancerade och gick snart över gränsen enligt många – succén var given, särskilt bland landets unga tittare. I ett av pranksen lurade Jonna Jocke att hon varit otrogen varpå Jocke kastade in henne i en spegel. Ett klipp som var inövat av dem båda, menar Jonna och Jocke – en normaliserande bild av kvinnovåld, menar dock kritikerna. Addera familjebråk och spökjakter och kanalen hade snart flest prenumeranter i Sverige.

De senaste åren har Youtube-kanalen dock haft en annan inriktning och flera av klippen har handlat om parets utmaningar att få barn. Jonna har öppet pratat om problemen hon haft med både cellförändringar och sin sköldkörteln och den psykiska påfrestningen som det inneburit. Tittarna har fått följa med under frustrerade telefonsamtal med läkare, tuffa besked och tillfälliga uppbrott mellan paret och så till sist, när Jonna tar ett graviditetstest och det visar att hon är gravid. Tittarna fick även följa med under förlossningen, en händelse som Jonna efteråt beskrev som dramatisk på grund av förlossningspsykosen som drabbade henne.

Foto: Linus Hallsenius, Dplay

Under hösten ser vi Jonna i realityserien ”Familjen Lundell”

När du mår dåligt, som till exempel efter förlossningen och när du gick igenom en abort, är du väldigt öppen med det. Är det inte svårt?
– Jo, det kan det vara, men vi vill visa oss sårbara för att få andra att prata om psykisk ohälsa, eftersom jag tror att det är bättre att prata om det än att bära det inom sig. Om jag berättar om hur jag mår tror jag att det kan hjälpa andra att prata om sitt eget mående.

Men blir det inte väldigt sårbart om du får hatkommentarer?
– Jo, men samtidigt får man ju kolla upp vem det är som skriver. Är det någon 12-åring som skriver ”din tjocka kossa”, vilket det ofta är, varför ska jag bry mig om det? Det är inte rimligt att ta åt sig.

Hatkommentar är inte ovanligt i Jonnas sociala kanaler. Paret är verkligen lika älskade som hatade. På frågan om hur gamla deras följare är blir svaret oftast att de har tittare i alla åldrar. Enligt deras artist- och influencermanagement, Ninetone Group AB är 73% av tittarna kvinnor och snittåldern 28 år. Men många menar att det är barn som tittar från sina föräldrars konton och att deras riktiga målgrupp därmed inte syns i statistiken. Men på frågan om kritiken de fått gällande att innehållet på kanalen inte är lämpligt för barn är Jonna tvärsäker i sitt svar.

– Vi riktar oss inte till barn. Det kan vara föräldrar som skriver till oss: ”Jag tycker att ni svär för mycket, kan ni ändra på det?”. Jag tänker inte ändra på min personlighet för att din 5-åring ska kunna kolla på ett program som inte är för barn. Det är som om jag skulle skriva till ”Beck”-producenterna och säga ”Jag tycker inte om blod, kan ni ta bort det?”. Jag är inte mamma till andras barn.

Har du någonsin ångrat något du lagt ut?
– Nej, det finns ingen anledning att ångra något.

Har någon annan haft åsikter om att du publicerat något?
– Jag lyssnar inte på när någon säger att jag borde ångra något. Jag är inte perfekt och jag vill inte ge någon uppfattningen att jag är det.

Önskar du ibland att du hade ett vanligt jobb?
– Inte nu när jag har barn. Det är ju helt perfekt att jag kan styra mitt liv som jag vill. Ingen av oss är föräldraledig, ändå är vi alltid med Lunabelle och ser alla hennes utvecklingssteg.

Ni har sagt att Lunabelle ska få en så normal uppfostran som möjligt, hur tänker ni kring exponering av henne i sociala medier?
– Under graviditeten och i början av hennes liv tänkte vi att vi skulle dölja henne, men insåg snart att det innebar en fara för henne. Folk kastade sig över vagnen när vi var ute. Det blev ett stressmoment. När vi valde att visa upp henne på kanalen blev det lugnare och nu är det ingen som bryr sig. Det är samma sak med vår adress. Om vi är öppna med var vi bor är det ingen som snokar. Lunabelles föräldrar ÄR offentliga. Vi får ta det. Det hade inte funkat att låtsas att hon inte fanns.

Upplever du att folk utnyttjar dig för vänskap?
– Hehe, jag har inte blivit vän med någon sedan jag blev offentlig. Det är jättemånga som skriver: ”Du, jag tycker att du verkar vara så himla härlig, jag tycker du och jag borde bli vänner.” Då känner jag ju bara ”VA?”. Det har jag svårt att köpa. Jag KAN inte gå och träffa någon som skriver så. Om det sker av en slump att vi träffas och klickar, fine – let’s go.

Är du och Jocke i jämställda?
– Ja.

Här flikar Jonnas agent i ett ”SÄKERT”, och skrattar.

– Det beror på vad vi pratar om. Vi kompletterar varandra. Jag nattar och tar Lunabelle på natten, men jag får sovmorgon. Jag får vila hur mycket jag vill dagen efter. Den som behöver sova får sova.

Jocke och Jonna har fler än 900 000 prenumeranter på Youtube.

Hur ser en vanlig dag ut för er?
– Jocke går upp vid 6. Jag går upp 8. Vi äter frukost. Jag leker och tar hand om henne och tvättar, städar och diskar när Lunabelle sover.

Jocke gör inget sånt?
– Nej, han sköter renoveringen av huset.

Vilken typ av annonssamarbeten skulle du inte göra?
– Tandblekning. Det känns så himla ”Paradise hotel” och ”Ex on the beach”. Så fort de kommer ut därifrån: TANDBLEKNINGS-SAMARBETE. Om jag vill ha tandblekning så…

…betalar du hellre med pengar än med skam?
– Ja. Och varför gör folk reklam för finnmedel?!

Haha! Hur många samarbetsförslag får ni per dag?
– Mellan fem och tio. Vi tackar nej till 95 procent.

Hur mycket får du för ett samarbete?
– Det beror på vad det gäller. Vi har sagt nej till Instagramposter för 70 000 kr.

Var det tandblekning?
– Haha nej. Tandblekning skulle jag kunna göra för 700 000. Jag kom på en sak till. ALDRIG att jag skulle samarbeta med ett nätcasino. Spelberoende är minst lika lätt att hamna i som narkotikaberoende, men det anses inte så farligt eftersom man inte sitter där med rökhosta. Det syns inte men kan förstöra liv.

Även om paret tackar nej till många samarbeten har förfrågningarna som de faktiskt tackat ja till, tillsammans med annonsvisningarna på Youtube, gjort dem förmögna. Deras inflytande i sociala kanaler har förvandlats till miljonbelopp på deras konton och i december 2018 avslöjade paret att de drar in 650 000 i månaden bara på Youtube. Men nu har de alltså Youtube-paus för att kunna lägga tiden på nya realityserien.

– Vi bestämde oss för att göra serien för att vi kände att våra vloggar på Youtube inte var hela vårt liv. Vi ville att det skulle bli ännu mer äkta. När vi spelar in Youtube-vloggar kan vi ju inte filma allt, vissa dagar filmade vi inte ens, om Lunabelle mådde dåligt och så.

För att det kändes privat?
– Nej, snarare att hon var första fokus och att det inte finns tid att filma. Nu filmar andra människor, ALLT.

Du har ju PMS! (Jonna har skrivit boken ”PMS-kossan.) Är du inte rädd att du ska säga saker du ångrar?
– Haha, jag blir bara glad om jag får utbrott när de filmar.

Varför?
– För att på Youtube kan jag sitta och prata OM utbrott, men det är ju ingen som förstår vad jag menar. Då är det ju mycket bättre att visa hur det verkligen ser ut. Sedan kan jag sitta i en synk och gråta och säga att jag ångrar mig, haha.

Vårt samtal lider mot sitt slut och Jonna har flera intervjuer att bocka av innan den här pressdagen av ”Familjen Lundell” är över. Jonnas ord dröjer sig kvar. ”Vi ville att det skulle bli ännu mer äkta”. En ännu mer ärlig bild av ett av Sveriges mest skandalomsusade par alltså. Vågar vi gissa på ännu en tittarsuccé?

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Gör som 60 000 andra mamas - läs vårt magasin! Se erbjudande