Bea Åkerlund är gift med regissören Jonas Åkerlund.
Bea Åkerlund är gift med regissören Jonas Åkerlund.

Bea Åkerlund: "Mina barn är mina musor"

Superstylisten Bea Åkerlund, mamma till Eddie och Billie, 2,5, jobbar ofta med världsstjärnor – men familjen är hennes främsta inspirationskälla. Nu debuterar hon som barnklädesdesigner, med en kollektion för svenska Minirodini.

Även om du inte känner till tvillingmamman Bea Åkerlund, 35, vid namn, så är du troligen bekant med hennes arbete. Hennes styling och kostymdesign har synts på Madonna, Britney Spears och Lady Gaga för att bara nämna några, men även i långfilmer, reklam och musikvideor. Nu har hon dock tagit en paus från de högteknologiska scen­outfits och galna musikvideokläder som hon är mest känd för, för att designa en kollektion barnkläder för Minirodini.

Vi träffas i Beas och hennes make, regissören Jonas Åkerlunds, hem i centrala Stockholm, där hon tar emot iklädd leopardmönstrade tights, leopardmönstrad klänning och en svart läderväst översållad med nitar. Det långa håret är korpsvart, läpparna röda, naglarna klart turkosa och på vänster pekfinger gnistrar en stor, stenprydd dödskallering som är till lika delar sofistikerad och kaxig. Utseendemässigt utmanar hon alla fördomar om hur en tvåbarnsmamma brukar se ut, men förvånar genom att säga att hon tonat ner sin stil ”till någon slags vuxen­nivå”, för att anpassa sig till rollerna som mamma och karriärkvinna. – När jag var yngre klädde jag mig mer galet, och byggde delvis min karriär på det. 

Artikeltips: Bea Åkerlunds bästa stiltips!

Vi slår oss ned vid ett massivt träbord i den kombinerade matsalen/köket på andra våningen i ett hus som formligen tycks sjuda av liv och kreativitet. På bottenplanet jobbar Jonas, och ett konstant flöde av människor rör sig in och ut ur huset. Köket befolkas av olika personer, däribland familjens nanny som försöker få Beas och Jonas gemensamma barn, de 2,5 år gamla tvilling­tjejerna Eddie och Billie, att sova middag. När de vaknar igen ska Bea ta med dem till NK för att leta efter Pippi­paraplyer. – De är die hard Astrid Lindgren-fans! Emil är tvillingarnas största stilmässiga referens, de har sina Emil-mössor nästan fem av sju dagar i veckan, skrattar hon. 

Bea är född och uppväxt i Stockholm men flyttade som 14-åring till Los Angeles tillsammans med sin mamma. Klädintresset har alltid funnits, redan som sexåring stylade hon skyltfönstret i föräldrarnas skönhetssalong och hon har sedan unga år samlat på sig massor med kläder och accessoarer. Det var också så hon påbörjade sin karriär som stylist; genom att använda sin egen garderob för att styla ett testshoot för en LA-granne som var fotograf. – Jag visste redan som ung vad jag ville jobba med, men jag förstod inte då att det var ett yrke. När någon talade om det för mig blev jag väldigt glad! Och sen har det kommit väldigt naturligt, jag har det i mitt blod. 

Att uttrycka sig kreativt med styling är ett intresse som har gått i arv till döttrarna. – Barnen älskar att klä upp sig och klä ut sig och byter kläder fem, sex gånger om dagen. Dessutom lever de i någon sorts karaktärsvärld; de kan vakna på morgonen och vara hundar, och när de går och lägger sig är de Emil. De är mina musor; de inspirerar mig på alla sätt. 

På många sätt skiljer sig Bea från den typiska stylisten, och det har gjort henne framgångsrik. Hon jobbar sällan med röda mattan-styling, eftersom hon inte, som hon själv uttrycker det, har något intresse av att slåss med 40 andra stylister om vem som har bäst Diorklänning.– För mig är det inte kreativt. Jag har svårt för att bara gå in i en affär, köpa en sak, sätta det på en artist och gå därifrån.

I stället arbetar Bea helst med koncept, där hon får göra research, ta fram en idé, och sedan göra vad som än krävs för att förverkliga den. Många plagg måste specialdesignas och sys upp specifikt för henne. Och när andra stylister inspireras av kändisar och catwalken tittar Bea inåt och hemåt, på sina barn och på sig själv. – Om det är något som jag inte tycker är coolt eller skulle vilja ha på mig, då är det inte tillräckligt bra. Jag är min egen bästa referens. 

Och hennes egensinniga stil tycks fungera för bland andra Madonna – Bea jobbar både med hennes musikvideor och som stylist för ”Filth & Wisdom”, Madonnas debut som långfilmsregissör. – Madonna är den absolut bästa människan jag har arbetat med, överlägset. Man jobbar som bäst när man jobbar med henne. Hon ställer höga krav och man ställer höga krav på sig själv. Jag gillar den utmaningen. 

Artikeltips: Bea Åkerlund om sina kända klienter!

Bea dementerar snabbt alla rykten om att superstjärnan skulle bete sig överlägset eller nedlåtande mot sina anställda. – Hon har tillit och ger mig väldigt fria händer, men är samtidigt involverad i min arbetsprocess, vilket är jättekul. Vi skapar någonting tillsammans. 

Den sista tiden har Bea dock ägnat det mesta av sin tid åt en annan grupp superstjärnor. I närmare två månader har hon jobbat på det mest teknologiskt avancerade uppdraget hon någonsin gjort; turnékläder till Black Eyed Peas pågående världsturné. – Det är en helt ny nivå av modeteknologi. Jag har jobbat med teknik, med lampor i kläder och med robotar, och är stolt över att ha skapat något som aldrig har gjorts förut.

Oavsett om frukten av Beas kreativitet är futuristiska scenkostymer eller barnkläder är familjen en inspirationskälla, och det är inte svårt att se varför. Där finns den uppenbara korsbefruktningen av talang och inspiration. – Att jobba med Jonas är allra bäst. Vi jobbar jättebra som team och då får vi vara tillsammans. Vi har ett stort förtroende för varandra i arbetet. 

Familjen tycks fungera som en estetisk enhet; visserligen bestående av sex olika individer, men som på ett väldigt tydligt sätt delar stilmässiga koder och talar samma estetiska språk. Mitt i intervjun dyker Jonas sextonåriga son Love upp, en smal, gänglig pojke med långt svart hår, iklädd svarta jeans, svart t-shirt och svart topphatt. Han letar efter något att packa skor i, inför en resa till en stor hårdrockskonsert. Och det är inte bara familjemedlemmarna som tycks utseendemässigt koordinerade. 

Huset är fullt av detaljer som vittnar om ägarnas kreativitet och smak. Till och med elementen har blivit en inrednings­detalj, nästan barocka i sin stil i präglad mattgrå metall med guldtonade reglage. Det mörka trägolvet är prytt av till synes slumpmässigt utplacerade vita dödskallar, och på gästtoaletten står en röd tavla med en dödskalle på, en present till pappa målad av Jonas nioåriga dotter Mini. Det var också genom familjen, eller snarare tvillingarna, som Bea kom i kontakt med Minirodini. De frågade om barnen ville bli ambassadörer för märket. 

Samarbetet gick så bra att idén om en gemensam kollektion föddes, en linje som kallas B. 4 Mini Rodini. – Det allra viktigaste för mig var att det skulle vara bekvämt. Det ska gå att klä sina barn tufft utan att de ska behöva vara obekväma. Resultatet blev Rebel With A Cause, en rockigt inspirerad unisex-kollektion av bodies, byxor, tröjor och en byxdräkt med kanin­öron-prydd huva. 

Svart och vitt är basen, tillspetsad med färgklickar i rosa och detaljer som smajlande dödskalleclowner med partyhattar och stjärnprydda flugor. Och kollektionen är ingen engångsföreteelse, om Bea får bestämma. – Som mamma har jag blivit kreativ på nya sätt, jag ser fram emot att designa mer för barn. 

Tvillingarnas födsel har även påverkat Beas arbetsliv på ett annat sätt. Tidigare arbetade hon och Jonas, som hon träffade via jobbet och har varit tillsammans med i tio år, alltid. – Det var dygnet runt, sju dagar i veckan. Att skaffa barn har lärt mig att sätta gränser och få balans i mitt dagliga liv och det är jätteskönt. Jag jobbar lika bra för det, om inte bättre. Nu har jag som regel att jag aldrig jobbar före klockan nio, och helst inte efter klockan sex eller på helgerna. På det sättet vet jag att oavsett vad får jag vara med mina barn på morgonen, jag kan äta middag med dem och vara med dem till läggdags. 

Familjen har visserligen en nanny till hjälp för att få vardagen att gå ihop, men Bea beskriver sig själv som en involverad mamma. – Att vara en grym mamma är att vara hands-on och göra allt för sina barn. Innan jag fick tvillingarna undrade jag om man verkligen kunde klara av att både ha en karriär och vara mamma, men det kan man. Man måste bara ha sina prioriteringar i ordning, och det tycker jag att jag har. Jag tackar nej till resejobb på grund av mina barn. De är ju bara två år gamla, de behöver mig. 

Det händer att barnen får hänga med Bea på jobbet. Bland annat håller Bea på med en fotoserie där tvillingarna poserar med olika rockstjärnor. Hon visar en bricka med fototryck, där de två gråtande flickorna sitter i famnen på en leende Ozzy Osbourne. Bea skrattar när jag påpekar att de ser förskräckta ut. – Ja, kanske. Men de kommer nog att tacka mig senare i livet! 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av mama + ett hårkit från IDA WARG för 199 kr. Köp nu!