Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa mama i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Baby = cash! Nu skaffar influencerstjärnorna barn (och klirr i kassan)

Margaux Dietz har gjort det, Victoria Törnegren och Foki Soirak också. En bebis är det nya svarta i influencerkretsar. Graviditet, förlossning och barn skapar fantastiska möjligheter för ökad räckvidd, samarbeten och klirr i kassan.

Influencer-mammor: Foki Soirak med dotterns Zelda, Victoria Törnegren är gravid och Margaux Dietz med sonen Arnold.
Influencer-mammor: Foki Soirak med dotterns Zelda, Victoria Törnegren är gravid och Margaux Dietz med sonen Arnold. Foto: Emily Dahl, Christian Gustavsson, Hannah Hedin

Svämmar Insta över av magar, nykläckta bebbar och toddlare i gulliga outfits? Ditt flöde har blivit babyboomat!

När sociala medierfenomenet Margaux Dietz, 27, födde barn i sin Youtubekanal (som har närmare 120 000 prenumeranter) förra året var det startskottet för en ny era i Influencersverige. Nu har videon visats över 1 miljon gånger och andra stora namn, som systrarna Victoria Törnegren, 26, och Alexandra Bring, 27, Rebecca Stella, 32, Foki Soirak, 26, och Sanne Alexandra Josefson, 28, har alla hunnit få egna Insta-babies. Andra, som Ida Warg, 28, har mer nyligen outat gullig gravidmage i sina kanaler.

Margaux Dietz gick från medelstor till mega när hon lade ut sin förlossning med Arnold på Youtube.
Margaux Dietz gick från medelstor till mega när hon lade ut sin förlossning med Arnold på Youtube. Foto: Hannah Hedin

Och medan vi tidigare varit vana vid att mäktiga och inflytelserika kvinnor ofta väntat med barn för att satsa på karriären, är en bebis tvärtom en klockren karriärboostare för en influencer, och många skaffar hellre barn före än efter 30-årsstrecket. Margaux fick till exempel sitt riktigt stora genombrott just med den där förlossningsvideon.

En graviditet och ett barn skapar nya möjligheter att bredda sin målgrupp och utveckla samarbeten. Medan mode, mat eller skönhet bara når dem som har ett intresse för just det ämnet är moderskapet mer universellt, och MÅNGA har åsikter och vill engagera sig. När du går från till exempel ”vanlig” modeprofil till modemamma har du helt plötsligt ett guldläge att bredda ditt personliga varumärke till ett livsstilsmärke.

”Vägen till barn bjuder på många gyllene tillfällen att engagera sina följare och vinna deras kärlek”

– Influencers som har stora sociala kanaler och sedan föder barn ökar sin trafik med minst 150 procent efter förlossningen. Det är en stor händelse i livet, och följarna blir lika delaktiga i detta som en nära vän. Sedan öppnar det så klart upp för en ny målgrupp och eventuella nya affärsmöjligheter, säger Rosanna Thun, vice vd på influencerplattformen Tourn International.

– Man adderar också en helt ny närvaro på ett personligt plan. Har man många internationella följare så ökar oftast den svenska delen direkt när man får barn. Igenkänningsfaktorn blir hög när man delar med sig av sitt innersta personliga liv.

Vägen till barn bjuder på många gyllene tillfällen att engagera sina följare och vinna deras kärlek. Först avslöjandet: ”Vi väntar barn!”. Tränings- och vegomatprofilen Ida Warg valde att lägga upp drömmiga Instabilder på sig själv i tajt svart klänning där gravidmagen tydligt syns, och fästmannen Alexander Pärleros, 33, som pussar på den. Bilderna har fått över 3 500 kommentarer, och när Victoria Törnegren visade magen på en paradisstrand fick hon över 102 000 gilla.

Victoria Törnegren erkänner att hon har inspirerats av Margaux Dietz i sina sociala kanaler när hon och sambon Erik Forsgren blev gravida.
Victoria Törnegren erkänner att hon har inspirerats av Margaux Dietz i sina sociala kanaler när hon och sambon Erik Forsgren blev gravida. Foto: Christian Gustavsson

Sedan är det dags för ultaljud och kanske avslöjande av könet: som när Victoria Törnegren (igen) berättade på sin blogg

om chocken när hon fick veta att knodden i magen var en flicka och inte en pojke, som hon och fästmannen Erik Forsgren, 28, varit helt inställda på.

Och så har vi så klart förlossningen, det största dramat av alla. Som vi får följa i allt från detaljerade bildserier till Youtube-klipp. Träningsesset Alexandra Bring berättar till

exempel utförligt på sin blogg i både text och bild om när hennes lilla Lou, nu 2,5 månader, föddes sex veckor för tidigt, och på Insta delar hon med sig av bilder från den oväntade förlossningen. Och sedan kommer babylycka och namnavslöjande…

”Självklart tror vi inte att våra favoritbloggare och Instadrottningar blir gravida bara för att casha in”

Den här babyboomen är inget som pågår bara i Sverige, i USA är det också total preggo-inflation i sociala medier. Mest internationellt uppmärksammad är förmodligen Kylie Jenner, 20. Hennes första bild av nyfödda dottern Stormi, nu 3 månader, slog alla Instarekord och fick 13,6 miljoner gilla bara under första dygnet. Och när italienska superbloggaren, modellen och designern Chiara Ferragni, 30, presenterade sin lille Leoncino (pappa är rapparen Fedez, 28) rasade över 100 000 kommentarer genast in.

Självklart tror vi inte att våra favoritbloggare och Instadrottningar blir gravida bara för att casha in. Vi har helt

enkelt nått ett naturligt nytt trappsteg i influencer-tideräkningen. Många av dem började blogga redan som tonåringar, när begreppet influencer var helt färskt, och deras följare har vuxit med dem. Det innebär att de, precis som till exempel Rebecca Stella och Sanne Alexandra, nu är i en ålder då många börjar fundera på barn.

Foki Zoirak visar gärna både tigerränder och gullig bebis på Instagram.
Foki Zoirak visar gärna både tigerränder och gullig bebis på Instagram. Foto: Emily Dahl

Som influencer sitter de också på en unik position att omdefiniera vad en mamma är, på ett nytt och helt eget sätt. Samtidigt som de tjänar pengar på det. Och som vi alla vet är mammalivet ett stekhett ämne på webben, antingen det rör sig om välvilliga tips och råd eller momshaming. Millennie-mammorna är dessutom vana att kunna vända sig till forum på sociala medier och fråga om råd i alla typer av ämnen. Tänk då att få de tipsen direkt från din favvoprofil på Insta, och kunna direktkommunicera med henne om det viktigaste i livet – era barn.

Marknaden skriker med andra ord efter ännu fler influencerbebisar, och att vara mamma har aldrig varit hetare. Och hur var det nu med Margaux-effekten? Under sin graviditet berättade Victoria Törnegren för mama att hon absolut känt sig inspirerad:

– Jag tycker att Margaux video är så sjukt rolig, så om jag kan få någon att bli mer pepp och mindre rädd så vill jag ju bidra med det.

Margaux blev dessutom utsedd till Årets nykläckta mamma på Årets mama 2017.
Margaux blev dessutom utsedd till Årets nykläckta mamma på Årets mama 2017. Foto: Hannah Hedin

Och att trenden att kändisar skaffar barn först kring 40 verkar vara död och begraven kommenterar hon med:

– De måste vara Margaux-influerade!