Bästa frukosttipsen
Bästa frukosttipsen

Olgas bästa frukosttips

Frukost är dagens viktigaste måltid. Det är faktiskt helt sant. Vi laddar inför dagen med frukosten och folk som hoppar över frukosten väger mer.

Vad är en bra frukost?

Jag är själv ett stor fan av havregrynsgröt. Tar ingen tid alls i stort sätt. Jag vet att många inte gillar gröt, men det finns några trix som kan underlätta, testa detta:

Havregröt med frysta bär

Havregröt med rivet äpple och kanel

Havregröt med mosad banan

Havregröt med äppelmos och kanel

Havregröt, blåbär, krossad linfrö och mandlar

Enbart gröt kommer du inte långt med. Komplettera med protein, två kokta ägg till exempel, och fiskolje-kapslar eller nötter. Vill du inte ha ägg så ta en hård macka med proteinpålägg på istället.

Andra ideér:

Youghurt (välj inte helt fettfria, dessa innehåller för mycket socker), musli av någon bra sort och ett par ägg eller ett par mackor med proteinpålägg.

Bråttom? Testa smoothie men lägg till 1/2 dl havre samt ett par skedar olivolja/rapsolja/linfröolja. Glöm inte proteinpulver. Tips: Vi köpte sådana höga kaffepappersmuggar med lock till våra stora tjejer (de har ju jämt bråttom pga allt hår som ska fixas, haha) så smoothisar satt fint!

Omeletter i alla former! Glöm inte en smörgås på bra bröd och med proteinpålägg på förstås.

Pannkakor är enkla att göra. Inte på vetemjöl förstås, det finns bättre val - grahammjöl eller dinkelmjöl. Jag har gett receptförslag i bloggen.

Äter du mackor på morgonen - stanna där, inga fler under dagen!

Glöm inte fettet som sagt - nötter, fiskolja. Äter du lax som pålägg - hoppa över nötterna. Vad äter ni?

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av mama + ett hårkit från IDA WARG för 199 kr. Köp nu!