Fullt schema på skola och jobb och tusen danslektioner, fotbollscuper och föräldramöten. Någon mer som är vardagschockad? Här är läsarnas bästa tips på hur de fixar pusslet.

Alla tips kommer från mamas härliga facebookgrupp mamapower (joina du också om du inte redan gjort det!)

1. Sänk kraven!

”Sänk kraven! Man behöver inte ha det så välstädat. Det funkar att äta halvfabrikat eller svänga förbi något snabbmatställe ibland. Det är inte hela världen om de glömmer gympapåsen någon gång, eller om jackan är trasig, och skorna för tunna. De dör inte! Tvärtom tror jag det är nyttigt för barn att inte alltid ha det så perfekt. Barn mår bra av att se föräldrar lata sig och göra annat än att plocka. Det kan vara otroligt befriande att komma hem till andra som också har det stökigt. Var generös, bjud på det! Och i stället för att ursäkta dig, säg ’nej, vi har inte tid att städa, vi har xxx i stället!’ xxx = kan vara umgåtts, latat oss, gått på promenad, läst böcker, spelat -tv-spel.”/Rebecka

2. Förbered kvällen innan

”Det brukar vara morgnarna som är köriga här, så jag försöker förbereda så mycket som möjligt kvällen innan. Packar ner frukt och eventuella gympakläder och läxor. Bestämmer kläder och lägger fram. Och så kokar jag ägg och gör smoothie färdigt i kylskåpet så att 8-åringen kan ta dem direkt när hon vaknar på morgonen (eftersom jag oftast ammar då).”/Miranda

3. ”När det gäller mat så har min vardag revolutionerats med matkasse hem varje vecka. Jag slipper planera, ha ångest, tänka.” /Natashja

mama-hacks-vardagsknep2

Packa mammas kappsäck – kvällen innan och kanske gå upp 20 minuter tidigare?

4. Gå upp lite tidigare

”Jag är riktigt morgontrött, men måste ändå säga att vår räddning har varit att gå upp bara lite tidigare på morgonen. 15–20 minuter innan barnen har vaknat är guld värt både för humöret och för stressnivåerna. Både jag och min man hinner duscha och förbereda frukosten innan karusellen (och konflikterna) drar igång. Om vi vet att barnen har kommit i säng i okej tid dagen innan försöker vi också få upp dem lite tidigare än vi måste. SÅ mycket skönare att inte starta dagen i panik, och i stället få en mysig stund med familjen. Den där första, lugna halvtimmen sätter stämningen för resten av dagen.”/Amanda

5. ”Duka för frukost direkt efter middagen! Ett moment mindre på morgonen sparar oändligt med tid.” /Linnéa

6. Analogt på väggen

”Jag som är så otroligt digital i allt har faktiskt familjens planering analogt, på en väggalmanacka bredvid kylskåpet. Kollar på den varje morgon när jag plockar fram frukosten, där står om vi har jour eller städning på föräldrakooperativet, om någon ska till tandläkaren, om det ska med matsäck någonstans, vilken tid simträningen är.”/Maria

7. Träna hemma

”För mig är en stor stressfaktor i vardagen att få till träningen. Jag ser det nämligen inte alls som härlig egentid utan som ett nödvändigt ont. Det är så tråkigt! Därför har jag laddat ned flera olika gratis träningsappar à la ’7 minuters träning’. Favoriten just nu är ’Träningspass’ där man själv lägger upp ett cirkelpass. Sedan drar jag igång en podd och kör någon halvtimme på kvällen eller helgen. Spar så mycket tid, plus att barnen kan haka på om de vill.” /Ebba

8. ”Vår robotdammsugare underlättar otroligt mycket, plus att hela familjen blir bättre på att plocka undan så att roboten kommer fram.” /Sabina

mama-hacks-vardagsknep-yoga

Träna hemma, duka frukost redan kvällen innan, och använd analog kalender är några hacks.

9. Våga vara ”dålig”

”Släpp ambitionerna om storkok och hemlagad ekologisk mat. Våga ge barnen ’dålig mat’ i perioder. Alltså rostmackor, quesadillas (två tortillabröd med ost och skinka emellan – tjoff in i stekpannan och stek på varje sida, sen är det klart), korv med bröd och kycklinghamburgare (kan tillagas i ugnen medan du fixar med annat).” /Charlotta

10. ”Lägg fram kläder till barnen för hela veckan redan på söndagen.” /Linnéa

11. Pryltips: Slowcooker

”Jag önskade mig en slowcooker i julklapp, en slags gryta som långsamt lagar maten utan att man behöver kolla till den eller röra under tiden. Den underlättar massor i vardagen. På morgonen lägger jag ner ingredienserna och sätter igång den på ’slow’. Då lagar den maten under 8 timmar, därefter håller den värmen. Superenkelt! Maten är färdig när det är dags att äta. Ibland gör jag ett tillbehör som ris eller pasta innan vi sätter oss och äter, men många rätter går att laga helt och hållet i slowcookern. Som pasta Alfredo med kyckling – då får den stå och koka hela dagen, och 30 minuter innan vi ska äta slänger jag ner pastan. Mums! Jag gillar också att laga olika kötträtter i den, för då blir köttet sådär härligt mört och saftigt. Eller en enkel köttfärssås som får stå och puttra långsamt.
Plus också för mindre disk!” /Jane

Köp en slowcooker från Crockpot direkt! Cirkapris 799 kr 

12. Städa i farten

”Någon gång i veckan tar jag med en tvättsvamp in i duschen och gör rent badkaret, väggarna och kranen med tvål samtidigt som jag duschar.” /Carla

13. ”Låt barnen börja städa från att de är ett år! Jag gjorde teckningar över vad de skulle göra, där de fick bocka av det de gjort.” /Rebecka

14. Gör färre grejer!

”Jag har inte så stora barn än, men fattar verkligen inte hur andra barnfamiljer PALLAR köra så bokade och späckade helger?! Det åks till typ Junibacken en lönelördag, tusen sociala aktiviteter som får min adhd-hjärna att panika bara av att följa denna aktivitetshets i sociala medier. Själva har vi typ aldrig helgerna bokade. Går nästan aldrig på barnkalas pga pallar ej (3,5-åringen bryr sig inte nämnvärt än), går max till närmsta park (i 9 fall av 10) och stannar någon timme (om det är packat med folk), men oftast släpper vi ut ungen på innergården med sin sparkcykel eller liknande (under uppsyn såklart).” /Cissi

mama-hacks-vardagsknep-spara-tid

”Vi har sagt att vi äter take away en vardag i veckan för att slippa planera åtminstone en ­måltid.”

15. Planera måltiderna

”Hur tråkigt och ospontant det än är så veckohandla på söndagen och bestäm veckans måltider fram till torsdag. Ha mycket köttfärssås, köttbullar etc i frysen så man kan lösa snabba måltider de dagar det kör ihop sig. Skitsamma om det blir mackor någon dag (jag är uppväxt på det och har överlevt) eller om inte alla sitter vid bordet samtidigt och äter.”        /Anna-Karin

Tips på veckomeny:

Måndag: Korv stroganoff. Vuxenifiera: krydda i efterhand med dill och färskriven pepparrot (grymt gott, lovar!)

Tisdag: Koka nudlar samt stek kycklinglårfilé (mycket ­godare än vanlig filé). Vuxenifiera: På med färsk koriander, soya, srirachasås och limeklyfta.

Onsdag: TAKEOUT-onsdag!

Torsdag: Pasta med tomatsås. Vuxenifiera: Hårdstek färsen från färska salsicciakorvar. Toppa med ­parmesan.

Fredag: Ät rester och kalla det för buffé. Piffa upp med lite jordnötter, vindruvor och ost i kuber. Funkar även bra som lunch på lördag.

16. Takeout!

”Vi har sagt att vi äter take away en vardag i veckan för att slippa planera åtminstone en måltid.” /Esteri

17. ”Vi har skrivit en rutinplanering tillsammans där det står saker som ’Först hem lagar middag’, ’Den som inte söver barn plockar undan lite’ och ’Kvällsrutiner: duscha, kvällsfika, borsta tänder, lek eller mys hela familjen som nedvarvning’.” /Miranda

 

Läs även våra 8 tips för en mer jämställd relation under småbarnsåren

NUVARANDE Mammornas bästa tips för att underlätta vardagen – 17 smarta hacks
NÄSTA 10 saker du INTE vill höra när du är gravid