H&M:s nya kampanj: Därför ska du lämna in barnens urväxta lucialinnen

Foto: H&M press

Med lite drygt en månad kvar till Lucia drar H&M igång ett nytt välgörenhetsinitiativ som både ska underlätta för barnfamiljer och minska konsumtionen. Såhär kan du vara med på (lucia)-tåget!

Läs även denna viktiga artikel från vår medlemssajt Vi föräldrar: Vill inte gå i luciatåget – så kan du stötta 

Lucia närmar sig och vi är nog både en och två mammor som panikstrukit ett lite för kort lucia-linne kvällen innan eller för den delen rusat genom otaliga butiker i jakt på rätt storlek med bara timmar kvar. I år vill H&M underlätta genom att samla in urvuxna linnen och därefter sälja dem vidare.

Kampanjen som går under namnet ”För traditionen vidare” kommer finnas på 70 av H&M:s butiker över hela landet. Kampanjen pågår mellan den 21 november till den 15 december och erbjuder kunder att lämna in urvuxna lucialinnen som inte längre passar. De insamlade linnena säljs sedan vidare till nya kunder för 50 kronor och alla intäkter från försäljningen går sedan till organisationen Rädda Barnen. Dessutom skänker företaget ytterligare tio kronor för varje inlämnat linne.

”Vi vill ständigt testa nya saker och lösa utmaningar tillsammans med våra kunder. Vi tror att samarbete är lösningen för att kunna skapa en verklig förändring och genom den här kampanjen gör vi något bra för miljön. Julen är barnens högtid, och därför tycker jag personligen att det känns extra bra att alla pengar som vi får in från försäljningen av de begagnade lucialinnena oavkortat går till Rädda Barnen”, säger Felicia Reuterswärd, hållbarhetsansvarig på H&M Sverige.

Läs också den här roliga listan: 7 problem föräldrar kan relatera till veckorna före jul (varje år!)  
Eller: 

Övervinn julstressen – expertens 10 superknep
38 julklappar som gör succé hos 1-åringar
23 julklappstips som en 2-åring kommer att älska
18 julklappstips som en 3-åring kommer att älska 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Gör som 60 000 andra mamas - läs vårt magasin! Se erbjudande