Cream cheeseröra, valnötspesto och guacamole med torkade aprikoser.
Cream cheeseröra, valnötspesto och guacamole med torkade aprikoser.

3 nyttiga röror för dig som är gravid

Monica Eisenmans smaskiga röror bjuder på nyttigheter som järn och omega 3. Toppen för alla kvinnor, men särskilt för dig som är gravid!

Valnötspesto

Det här receptet räcker till cirka 2,5–3 dl pesto. Valnöten är den nöt som är mest rik på Omega-3.

Du behöver:3 dl valnötter1 dl riven parmesan1 dl löst packade basilikabladrivet skal från ½ citron1–2 tsk färskpressad citronsaftcirka 1 dl olivoljasalt och peppar

Gör så här:Kör valnötter, parmesan, basilika, citronskal och citronsaft i en matberedare. 

Häll sedan ner oljan i en tunn stråle medan maskinen är i gång. Smaka av med salt och peppar.

Cream cheeseröra med spenat och vattenkastanjer

Blir cirka 4 dl. Spenat är rikt på järn – viktigt för kvinnor i allmänhet men speciellt bra för ­gravida.

Du behöver:200 g cream cheese½ dl crème fraiche1–2 msk majonnäscirka 60 g färsk spenat1 burk vattenkastanjer à 227 g½–1 tsk örtsalt½ tsk vitlökspulver½ tsk lökpulver

Gör så här:

 

Kör alla ingredienserna i en matberedare.

Guacamole med torkade aprikoser

Blir cirka 3 dl.Avokado är en riktig superfrukt med mycket ­vitaminer, mineraler och antioxidanter. Bland annat är den rik på folsyra. Torkade aprikoser är ett av de bästa sätten att få i sig järn.Du behöver:2 avokado1 liten vitlöksklyfta, pressadsaft från ½ lime½ röd chili, urkärnad och finhackad1 tomat, urkärnad och tärnadcirka 8 torkade aprikoser, finhackadesalt och pepparGör så här:Kärna ur avokadon och gröp ur fruktköttet. Mosa ihop med en gaffel tillsammans med ­vitlök, limesaft och chili. Rör ner tomater och aprikoser. Smaka av med salt och peppar.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Just nu - 5 nr av mama + solprodukter för bara 199 kr. Köp nu!