mamas bloggare Anitha Schulmans kärlek till porslin har resulterat i en egen porslinsserie - med motiv inspirerade av tatueringskonsten. Intresset har varit stort. "Allt tidningar man vill ska skriva om en gör det", säger Anitha Schulman.

Anitha Schulman

Ålder: 34.

Bor: Stockholm.

Familj:
Maken Calle Schulman, 33, och dottern Penny, snart 2.

Gör:
Bloggar på mama.nu.

Aktuell:
Med sitt eget porslin som finns till försäljning på anithaschulman.tictail.com.

Hur och när fick du idén om en egen porslinsserie?
– Jag har haft idén i ungefär ett år. Sen fick jag förfrågan från en dansk designbyrå i september att göra ett ”bloggsamarbete”. Då pitchade jag min idé och de gillade den jättemycket. Men sen började de fega ur och ville inte göra de enheter jag ville och inte i de färgerna heller, så till slut var det inget kvar av min idé förutom ett ofärdigt motiv. Jag trodde fortfarande stenhårt på grundidéen och blev skitledsen och arg. Tydligen arg nog för att få tummen ur att göra det för egen maskin. Ett halvår senare är det verklighet. Ibland är det bra att bli ratad.

Berätta om designen!
– Jag älskar porslin och det gör nog många kvinnor med mig. Älskar gamla fina brittiska tallriksprint som man blandar hejvilt. Om man detaljstuderar motiven är det likt tatueringskonst så för att uppdatera ett gammalt grepp tog jag in min vän och tatuerare Erik Lööf som fick hjälpa mig att få ner mina idéer på papper. Sen poppade jag till färgerna lite. Alla färger ska funka med alla. Tanken är att man själv väljer hur. Vill man bara ha en färg så går det bra, annars är det bara att börja blanda. Jag ger dig en palett. Du blir designern. Dessutom behöver man ju inte köpa ”allt”. Det är jättefint att blanda upp med din egen vita servis. Det går jättebra.

Anitha Schulmans egendesignade porslin.

Hur har intresset varit?
– Stort. Helt otroligt. Jag har inte råd med pr-byrå än, så jag har gjort det mesta själv. Det har funkat bra. Alla tidningar man drömmer om ska skriva om en gör det. Ett jättebreak är nära, men det är fortfarande hemligt vad det är. Dessutom köpte restaurang Myteri i Malmö upp den orangea serien inför sin öppning 14 mars. Helt fantastiskt!

Vad blir nästa steg?
– Fler färger och mer enheter. I höst planerar jag att släppa en ny kollektion som kan vara helt fristående, men som om man vill kan mixas upp med denna.

Finns det planer på att utveckla serien med fler produkter eller annan design?
– Absolut! Men just nu är det fullt fokus på detta. I några veckor i alla fall!

NUVARANDE Anitha Schulman: ”Jag älskar porslin och det gör nog många kvinnor med mig”
NÄSTA Marshera mot mödradödligheten den 8 mars