Lär dig tekniker för att hantera förlossningssmärtan genom att gå en kurs. Här är tre kurser som hjälper dig att förbereda dig inför förlossningen.

Förlossningskurs

De flesta mödravårdscentraler erbjuder en kurs där man går igenom vad som händer under förlossningen, vilka hjälpmedel som finns och vad man kan göra för att ta sig igenom de olika faserna. Vissa vill ha information, andra föredrar att gå in i det utan någon särskild vetskap. Som med allting gäller det att gå tillbaka till sig själv och den du är – vi är alla olika och måste relatera till oss själva.

Gravidyoga

Innehåller också en strategi för hur du ska hantera smärtan. I yogan är andningen det största verktyget.
– Andningen ger dig kroppsmedvetenhet, och det är via den som du lär dig hantera smärtan. Dessutom gör det läkningen lättare, säger yogaläraren Lisa Lalér på Yogashala Stockholm.
En av övningarna gravida får göra är att sitta länge i en ofarlig yogaposition som inte är helt bekväm. När det börjar kännas och kroppen vill ta sig ut ur positionen, börjar man utmana sig själv genom att sitta kvar och andas, ”bara fem andetag till!”.
– Tränar du regelbundet på det här lär
du dig att hantera din flyktkänsla. Annars dyker den känslan gärna upp när förlossningssmärtan kommer, och då är det som att du kämpar emot kroppen i stället för att vara med den, säger Lisa Lalér.
I yogan tränar man också upp bäckenbottenmuskulaturen, något som kan minska risken för svåra sprickningar
(påminner om klassiska knipövningar). Dessutom hjälper det en att komma igen, känslomässigt, efter förlossningen.
– Vi brukar tipsa de gravida som kommer att börja träna upp musklerna i bäckenbotten redan medan de är kvar på bb – även om du fött med kejsarsnitt. I början känner du inte ens musklerna i bäckenbotten, men fortsätter du så kommer du snart att bli starkare, säger Lisa.

Profylax

Även på profylaxkurser används andning för att hantera smärtan. Du lär dig olika andningsmönster som du ändrar beroende på om kroppen behöver slappna av eller om du ska ta dig igenom värksmärtan. Du tränar dig även mentalt genom att visualisera och hitta positiva bilder att fokusera på när du behöver distrahera dig från smärtan. Partnern fyller en viktig funktion, tillsammans går man igenom vad du har för förväntningar och hur du vill att hans stöd ska se ut.

NUVARANDE Tre kurser för dig som är gravid
NÄSTA 27 vårjackor för mamma och barn