Gravid och lider av foglossning? Varsågod, här är 13 tips som kan hjälpa dig att lindra foglossningen.

  1. Variera din arbetsställning – och gör det ofta. Om du kan stå i stället för att sitta så är det bättre. Stå så att du belastar hela foten jämnt.
  2. Använd stadiga skor, helst skor med en sviktande sula. Ställ undan de höga klackarna.
  3. Böj eller vrid inte ryggen. Näsan ska peka åt samma håll som dina tår.
  4. Gå med korta steg. Undvik långpromenader, ta hellre flera korta.
  5. Lägg en extra madrass på sängen. Hellre ligga för mjukt än för hårt.
  6. Cykla är snällare mot foglossningen än att gå.
  7. Undvik att lyfta och bära tungt.
  8. Om du måste bära med dig många saker – välj hellre en ryggsäck än en stor handväska.
  9. Sov med en kudde mellan knäna. Då belastas bäckenet mindre.
  10. Sätt dig ner när du ska ta på dig skor, strumpbyxor och liknande. Då slipper du böja ryggen mer än nödvändigt.
  11. Ha en kudde bakom ryggen när du sitter eller kör bil. Då får svanken ordentligt stöd.
  12. Sitt inte med benen i kors.
  13. Om du måste gå i trappor, ta ett steg i taget så att du står med båda fötterna på samma trappsteg, innan du tar nästa steg. Men om det finns hiss – ta den.
NUVARANDE Så kan du lindra foglossning
NÄSTA Tjuvkika på ”Piratskattens hemlighet” – årets julkalender