Olga Rönnberg ger sina bästa råd och tips om stärkande magträning för dig som är gravid – och vad du bör undvika. Här får du också fyra förslag på övningar som håller vilken preggomage som helst i form!

A

tt göra isolerande övningar för magen under graviditeten rekommenderas inte men däremot kan det vara bra att göra övningar där magen tränas indirekt. Det vill säga alla stående/sittande övningar som kan utföras med hjälp av kettlebells, tyngre hantlar, medicinbollar eller fitnessbollar.

Magträning för gravida – tips och råd

Under graviditeten är det kanske inte att slå personliga rekord som står på agendan, utan snarare att underhålla kroppen inför framtida utmaningar. Här är tre tips till dig som vill fortsätta träna även under graviditeten.

Satsa på funktionella övningar

Gör olika basövningar där du använder hela kroppen i en och samma övning. Det kan t ex vara knäböj, marklyft, rodd och rygg- och axelpress.

Undvik att göra situps eller plankor

Under graviditeten får du magmuskeldelning pga barnet. Alla gravida får det. När du gör en situp så särar du på magmusklerna ytterligare. Plankan skapar för mycket buktryck och du ska vänta med den övningen tills efter du fött.

Träna inte för hårt

Träna gärna men se till att lyssna på mammakroppen. Se till att inte utsätta kroppen för alltför tunga lyft och snedbelastning av rygg och bäcken.

Magträning för gravida - medicin boll

Träningsredskap för starkare mage

Kettlebells

Kettlebells är ett utmärkt redskap för dig som är gravid för där måste du hålla emot med magmusklerna medan du svänger runt med dem. Först och främst fram till andra trimestern.



Casall mjuk kettlebell, 6 kg. 
Läs mer och köp här!

Medicinbollar

Samma här, magen är med även om du gör knäböj eller utfall med bollen.

Nike medicinboll, 3,5 kg. Läs mer och köp här!

Fitnessbollar

Så fort du gör något på bollen överhuvudtaget så tränar du magen. Ersätt en vanlig bänk mot en boll med andra ord.

Casall gymboll, 70cm. Läs mer och köp här!

Fria vikter

Så fort vikten hamnar ovanför huvudet så är stabiliserande muskler ”på”, det vill säga bålen engageras från minut 1. Gör utfall med viktskivan ovanför huvudet där du håller skivan med raka armar.

Casall hantlar i mjuk klädsel, 2 kg. Läs mer och köp här!

OBS! Om du har för högt blodtryck i slutet av andra trimestern – hoppa över övningarna med vikter över huvudet.

Läs också: Gravidträning – fem enkla övningar att göra hemma

NUVARANDE Magträning för gravida – bästa träningen för dig med mage!
NÄSTA Välkommen till mama Amy von Sydow Green!