Skriv en lista över vad det är med förlossningen som skrämmer dig, vila mycket och skaffa dig en strategi för hur du ska agera. Barnmorskan Gudrun Abascal ger sina fem bästa tips på hur man botar förlossningsskräcken.

Så här botar du förlossningsskräck

  1. Listan.
    Ett bra sätt att ta tag i sina rädslor är att skriva en lista över vad du är rädd för, som du sedan kan samtala med din barnmorska och partner om. Kanske är du rädd för att barnet ska skadas, för att du ska spricka, för smärtan… Många kan vara rädda för att tappa kontrollen och kanske kräkas, skrika eller bajsa på sig.
  2. Var ärlig!
    Kan du berätta även om fånigaste sakerna du skräms av är mycket vunnet. De som har haft en bra förlossning anger ofta samarbetet och stödet från barnmorskan och partnern som några av de viktigaste anledningarna till att det gick bra.
  3. Vila!
    Trötthet är svårt att göra något åt, men en bra väg är att vila så mycket som möjligt under den första fasen av förlossningen.
    – Visst kan vi se att de som har ett onormalt långt, utdraget förlopp får en svår förlossning. Om man ska generalisera är det bäst om solen inte går upp mer än en gång under förlossningen. Sedan finns det de som föder på en timme och blir helt överrumplade av den starka, intensiva smärtan – det är inte säkert att de upplever förlossningen som lättare för det. Men vad gäller tröttheten så gäller det att undvika att älta ”jag har inte sovit”. Fokusera på här och nu, säger Gudrun Abascal, barnmorska.
  4.  Omfödarrädsla.
    En omföderska som är rädd vinner på att gå igenom hur förlossningen gick sist. Gå tillbaka till ”brottsplatsen”, är Gudruns råd. Alltså kontakta förlossningsavdelningen och fråga varför det blev som det blev – och det går utmärkt att komma tillbaka även om det gått lång tid!
  5. Skaffa dig en strategi för hur du ska agera.
    Ett bra sätt för att påverka de där 2/3 av smärtan, som består av känslor och värderingar, är att du skaffar dig en strategi för hur du ska göra. Du behöver både en problemfokuserad strategi, som att söka information och överväga de alternativ du har, och en känslomässig strategi, som att omdefiniera det hotfulla, eller öka din acceptans för det som ska ske. Det finns många sätt att tänka igenom eller träna på sin strategi innan. Du kan läsa på, träna gravidyoga eller profylax. Det är viktigt att känna sig trygg i sin strategi, men var alltid öppen för att du kan behöva ändra den när du väl kommit igång med förlossningen.
NUVARANDE Förlossningsskräck – så botas den
NÄSTA Gudrun Abascal: ”Ta varje värk för sig”