Om du planerar att bli gravid eller just har fått veta att du väntar barn är det viktigt att du får i dig B-vitaminet folsyra. Men varför är det så viktigt och hur mycket tillskott rekommenderas egentligen? Och hur vet du om du har folsyrabrist?

Är du i full fart med att planera en graviditet?  Folsyra, eller folat, är olika former av samma B-vitamin och är nödvändigt för cellernas delning.

Fertila kvinnor rekommenderas folsyra

Folat finns naturligt men i liten mängd  i nästan all mat och är viktigt för cellernas ämnesomsättning, bildningen av röda blodkroppar och för fostrets utveckling.


Folsyra
 är ett folat som framställts på konstgjord väg och finns bland annat i kosttillskott. Folsyra minskar risken för fosterskador.

Folsyra, som bland annat finns i gröna bladgrönsaker, frukt, bönor och lever rekommenderas till kvinnor som kan tänkas bli gravida för att förebygga ryggmärgsbråck och gomspalt hos barnet.

Ryggmärgsbråck är en missbildning av ryggmärgen som orsakar förlamning och/eller muskelsvaghet. Varje år föds cirka 30 barn med ryggmärgsbråck. Att äta folsyra före och i början av graviditeten kan minska risken.

Under början av graviditeten går fostrets celldelning som snabbast och det är då behovet av folsyra är som störst. Om mamman har folsyrabrist ökar risken för fosterskador.

Hur mycket folsyra behöver du få  i dig?

Det är svårt att få i sig tillräckliga mängder folsyra enbart genom kosten. Eftersom inte alla graviditeter är planerade rekommenderar Livsmedelsverket alla kvinnor som kan tänkas bli gravida, det vill säga även om du inte planerar det, att ta tillskott med 400 mikrogram folsyra.

Ta folsyretabletter redan en månad innan du börjar försöka bli gravid och ända fram till graviditetsvecka 12.

Gravida och ammande rekommenderas 500 mikrogram folsyra per dag.

Pappan kan också påverka

Även pappans matvanor före befruktningen kan påverka barnets risk för fosterskador, enligt en ny studie på möss från McGill university i Montreal. Andelen fosterskador var 28 procent högre om faderns mat hade för lite folsyra jämfört med om båda föräldrarna fick en hälsosam kost. Enligt studien kan det alltså även finnas skäl att uppmärksamma pappans folsyraintag.

KÄLLA: SCIENCEDAILY.COM

Mat som är rik på folsyra

Du behöver mycket folsyrerik mat före och gärna också efter graviditeten. Spenat och andra gröna bladgrönsaker är bra källor till folsyra. Det är perfekt med några blad spenat i sallader, ihop med olivolja. Värm helst inte upp grönsakerna för mycket eftersom folsyra försvinner ur grönsaker som kokas för hårt.

Ät mycket av detta för att fylla på folsyreförrådet:
Bönor‚ ärtor‚ spenat‚ rucola‚ frisésallad‚ machesallad‚ broccoli‚ brysselkål‚ blomkål‚ kålrot‚ rödbetor‚ röd paprika‚ avokado, apelsin‚ kiwi‚ honungsmelon‚ jordgubbar‚ hallon‚ björnbär‚ råris‚ fullkornsgryn‚ filmjölk.

folsyra mat

Biverkningar av folsyra

Det är ovanligt att folsyra ger några biverkningar men om du känner dig orolig är det alltid en bra idé att kontakta läkare för konsultation. Det viktigaste är dock att se till att undvika brist på folsyra.

3 tecken på folsyrabrist

  1. Svår trötthet
  2. Hjärtklappning
  3. Andningssvårigheter och yrsel

För att behandla folsyrabrist finns bland annat det receptfria läkemedlet Folacin som innehåller B-vitaminet folsyra.

NUVARANDE Folsyra – därför är det viktigt för dig som är gravid
NÄSTA Dödsångesten föddes samma dag som jag blev mamma