ANNONS

Innehåll från Dove

Så maxar du din stund i badrummet

Vare sig det är dags för den första duschen efter förlossningen eller om du bara längtar efter egentid gäller det att få till en härlig stund i badrummet (ja, det är okej att låsa dörren). Här är fem tips på hur du maxar upplevelsen.

Som nybliven mamma behöver du finna tid att ta hand om dig själv, och det kan faktiskt vara så enkelt som att stänga in dig i badrummet ett tag. Här är 5 tips på hur du får ut mesta möjliga av din dusch eller ditt bad.

1. Sätt på din favorit-playlist. Som nybliven mamma hör man sällan annat än Babblarna och "Pär Olssons bondgård", så unna dig att lyssna på din favoritmusik som får dig att må bra. Förmodligen så kommer du både en och två gånger stänga av den, för att du inbillar dig att du hör din bebis gråta, men när du inser att så inte är fallet kommer du kunna njuta. Och bäst är väl om du kan låta babyn vara med någon annan så att du kan slappna av helt.

2. Unna dig ett mini-spa. Tänk på att ge dig själv tid. Du ska inte stressa igenom denna stund du planerat in. Häll bubblor i badet, lägg gurkskivor på ögonen, smörj in dig rikligt med Dove Deeply nourishing duschkräm så att huden får en ordentligt fuktboost, tvätta håret länge och varför inte unna dig även en inpackning? Du har ju tid!

Foto: Lacheev

När kopplade du av i ett bad senast?

3. Var snäll mot din spegelbild. Är det första duschen efter förlossningen? Eller flera år efteråt? Det spelar ingen roll, din kropp ser förmodligen annorlunda ut än innan du fick barn. Ta ett stressfritt ögonblick och beundra dig själv i spegeln: studera det där nya ärret eller förundras över dina brösts nya storlek och form eller ge ditt kärlekshandtag en smekning. Din kropp har presterat något fantastiskt och det ska den hyllas för.

*0% sulfater SLS/SLES

4. Ta hand om dig. Se till att du använder en duschkräm som har samma pH som huden och som vårdar hudens mikrobiom, för det är mikrobiomet som håller huden frisk och skyddar från skadliga bakterier. Skrubba bort förhårdnader under fötterna som du fått av att vanka med bebis av och an, och som kan ge skada om de ignoreras. Smörj in med en mjukgörande fotsalva. Kör hela den där lyxiga ansiktsbehandlingen, som du önskar du hade som rutin, nu när du har extra stor (inplanerad) möjlighet. Och avsluta med att ta ett djupt andetag innan det är dags att gå ut i verkligheten igen.

5. Låt huden lufttorka. För att minska risk för fjällig och irriterad hud kan du ibland behöva pausa från sträva handdukar. Låt kroppen istället självtorka.

Tips! Om du vill fuktboosta huden lite extra kan du återfukta den på djupet med hjälp av en kroppsolja.

Foto: anusorn nakdee

När huden fortfarande är fuktig masserar du in huden med kroppsolja. Klä dig i morgonrock så att oljan får absorberas ordentligt innan det är dags för kläderna. 

Ovan artikel är framtagen av Brand Studio och Dove och ej en artikel av mama

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Gör som 60 000 andra mamas - läs vårt magasin! Se erbjudande