Börja förskolan och inskolning: Personalens viktigaste råd

Inskolning i förskolan – hur ska det gå? Vi bad sex förskollärare om deras viktigaste råd. Föräldrar kan göra mycket för att underlätta, visade det sig.

Är det dags för inskolning? Här ger förskollärare råd inför förskolestarten.
Är det dags för inskolning? Här ger förskollärare råd inför förskolestarten. Foto: Unsplash

Detta är en artikel från Vi Föräldrar.

Vad är ditt viktigaste råd till föräldrar som ska skola in sitt barn på förskola? Den frågan ställde vi till sex förskollärare. Här är deras svar:

”Tro på det här med att börja förskolan”

Fredrik Kahn, förskollärare.
Fredrik Kahn, förskollärare. Foto: Joakim Kosk

Fredrik Kahn, förskollärare i Stockholm:
”Det viktigaste rådet är nog att låta inskolningen ta tid – att vara medveten om att inskolningen inte bara pågår de stunder eller dagar du är tillsammans med barnet på förskolan utan att det handlar om så mycket mer. Och att du som förälder tror på det här med att börja förskolan, att du går in för det helhjärtat och känner att det är något bra. För det föräldrar signalerar, det tar barn in, oavsett om föräldrarna signalerar det verbalt eller på annat sätt.

Som förälder ska man såklart känna sig trygg, så våga ställ dina frågor, våga vara närvarande och delaktig, kommunicera med personalen. Personalen vill också ha en bra kommunikation med dig som förälder. Det är A och O för att det ska bli bra för barnet. Försök tro på att förskolan ska klara av det här, och att ditt barn också kommer att klara av det.

Att skola in på förskolan är ofta den största separation man som förälder hittills har gått igenom tillsammans med sitt barn. Det är inte konstigt att det väcker extremt starka känslor, både hos en själv och barnet. Men det kommer bli bra. För det allra, allra mesta blir det bra, och om det inte blir det kan man lösa det. Och tänk på att barn är olika, man kan inte ha en plan som passar för alla. Behöver introduktionen till förskolan ta lite längre tid får den göra det – och det kan den göra även när man har föräldraaktiv inskolning, eller tredagarsmetoden som det också kallas.”

”Bygg en fin relation till pedagogerna”

Pia Rizell, förskollärare.
Pia Rizell, förskollärare. Foto: Privat

Pia Rizell, förskollärare i Örebro:
”Jag som förskollärare och du som vårdnadshavare har en jätteviktig gemensam uppgift i att bygga en fin och tillitsfull relation till varandra – för barn känner sig trygga när de vuxna runt omkring är trygga. Så det är viktigt att du vill vara med och bygga en fin relation med oss i förskolan. Prata med oss om du känner dig otrygg. Det mesta går att lösa. Om du inte har lika lätt att prata med, eller känna dig trygg med, oss alla – ta upp det. Det är naturligt att man helst vänder sig till den man känner sig mest trygg med. Personkemin finns i förskolan som på alla andra ställen, det är inget konstigt med det.”

”Ha en rak kommunikation med personalen”

Snezana Babic–Ericsson, förskollärare.
Snezana Babic–Ericsson, förskollärare. Foto: Privat

Snezana Babic–Eriksson, förskollärare i Göteborg:
”Personalen på förskolan ska ta hand om det viktigaste du har i ditt liv. Det är du som vårdnadshavare som känner ditt barn bäst. Informera personalen om sådant som är viktigt att veta, till exempel ditt barns rutiner. Och ta med det ditt barn behöver för att känna sig tryggt i förskolan, som napp, snutte eller gosedjur.

Ha en öppen, rak och ärlig kommunikation med personalen. Gå inte och grubbla om du har tankar och funderingar, lyft det med personalen direkt. Om du känner dig orolig och otrygg med personalen, visa inte det för ditt barn och prata inte illa om förskolan inför barnet. Det kan få ditt barn att också känna otrygghet. Prata istället med personalen om vad du känner och varför, så brukar det reda upp sig. Var beredd på att du kommer att behöva vabba en del. Barn som just har börjat i förskola är ofta sjuka mer, innan de får bättre immunförsvar.”

”Personalen på förskolan ska ta hand om det viktigaste du har i ditt liv. Ha en öppen, rak och ärlig kommunikation med dem,” säger förskolläraren Snezana Babic–Eriksson.
”Personalen på förskolan ska ta hand om det viktigaste du har i ditt liv. Ha en öppen, rak och ärlig kommunikation med dem,” säger förskolläraren Snezana Babic–Eriksson. Foto: Shutterstock

”Be personalen skicka en bild på när ditt barn har det bra”

Erik Stenkula, förskollärare.
Erik Stenkula, förskollärare. Foto: Privat

Erik Stenkula, förskollärare i Norrköping:
”Ibland får jag som förskollärare nästan jobba mer med dig som orolig pappa eller mamma, än det barn ni är föräldrar till, på förskolans introduktion. För förvånansvärt ofta stövlar er lille telning bara rätt in i verksamheten utan större åthävor. Njut av det ögonblicket som förälder. Visst kan det, tids nog, komma tårar både vid lämning och hämtning, men det brukar så småningom plana ut. Och det viktigaste av allt: Under dagen, när du som förälder inte är där, brukar ditt barn vara helt upptagen med det vi gör på förskolan. Det kanske till och med kommer ett skratt. Be gärna personalen skicka en bild på det, till din telefon.”

”Fråga hellre för mycket än för lite”

Jennifer Sääf, förskollärare.
Jennifer Sääf, förskollärare. Foto: Privat

Jennifer Sääf, förskollärare i Vallentuna:
”Tänk på att förskolan är ditt barns nya vardag. Och den ska du lära känna. Låt därför inskolningen ta tid, på så sätt att du verkligen är med. En del föräldrar backar undan så fort barnet börjar leka, men gör inte det. Var med! Delta i leken, visa barnet att det är roligt, intressant och spännande på förskolan, säg kanske ’Åh, titta, hittade du det här! Och se här, duplo!’ Alla förskolor vill kanske inte ha det så, det kan vara på andra sätt. Men även de förskolor som vill att föräldrarna ska vara delaktiga under inskolningen kanske inte alltid är så tydliga med det. Så om du är osäker: Fråga! Det är aldrig fel att fråga, fråga hellre för mycket än för lite.”

Förskolan är ditt barns nya vardag, som du ska lära känna, säger förskolläraren Jennifer Sääf.
Förskolan är ditt barns nya vardag, som du ska lära känna, säger förskolläraren Jennifer Sääf. Foto: Shutterstock

”Var intresserad när ditt barn vill visa något i förskolan”

David Blank, förskollärare.
David Blank, förskollärare. Foto: Privat

David Blank, förskollärare i Vännäs:
”Prata med ditt barn om förskolan som något spännande, något att vara förväntansfull inför. Fyll i informationen som pedagogerna ber om, gärna med uttömmande svar. Det underlättar när de ska lära känna ditt barn. Var nyfiken och intresserad om ditt barn vill visa dig något. Ha roligt, då kommer ditt barn också att ha roligt.

När pedagogerna tycker att det är dags för dig att gå ifrån förskolan, lyssna på dem men se till att det går att nå dig. Säg hejdå till ditt barn när du ska gå, och gå sedan. Om du är otydlig kan barnet bli osäkert. Även om det är jobbigt att skiljas, tänk på att det här är början på en spännande och rolig resa för ditt barn. Intressera dig för vad ditt barn ha gjort, fråga pedagogerna. Då har ni något att prata om hemma och du hjälper barnet att bearbeta dagarna.”

Inskolning, invänjning eller introduktion

På en del förskolor kallas det inskolning, på andra introduktion eller invänjning, men alla menar samma sak: Den period när barnet – och föräldrarna – vänjer sig vid förskolan och pedagogerna, även om det kan gå till på lite olika sätt. 

 

Ibland pågår inskolningen i tre eller fyra dagar, ibland i ett par veckor.

Ibland är det en så kallad föräldraaktiv inskolning. Det innebär att föräldern är tillsammans med barnet i förskolan hela tiden, åtminstone under de inledande tre, fyra dagarna, och då är aktivt delaktig i inskolningen. Föräldraaktiv inskolning kallas ibland för tredagarsinskolning, men den kan pågå under en längre period än så. 

 

Ibland är det en mer traditionell inskolning. Den börjar ofta med att barnet tillsammans med en förälder gör korta besök på förskolan. Besöken förlängs successivt, och så småningom lämnar föräldern barnet på förskolan allt längre stunder.

Du kanske också vill läsa experternas svar på 11 frågor om inskolning, svåra lämningar och anknytning i förskolan?