Som förälder påverkar man sitt barns förhållande till mat. För att undvika ätstörningar får du här tio viktiga saker att tänka på.

Twittraren Hemmingsson (twitter.com/Hemmingsson) som har erfarenhet av ätstörning, twittrade en lista till föräldrar som vill motverka ätstörning hos sina barn. Göran Carlsson på MHE-kliniken håller med på alla punkter:

1. Ät på regelbundna tider och ät tillsammans hela familjen.

2. Tvinga inte barn att äta upp mat de inte vill ha.

3. Stigmatisera inte godis, chips och dylikt genom att gömma det. Förvara bland vanlig mat.

4. Klaga inte på din egen eller andras kroppar. Undvik generellt att fokusera på folks yttre, även positiva kommentarer.

5. Banta inte och ha inte bantnings- eller dietlitteratur hemma.

6. Trösta inte dig själv eller ditt barn med mat. Inte ens med morotsstavar.

7. Säg inte saker som ”Det här var syndigt gott”, ”Farligt god efterrätt”, eller ”Den kakan var nästan för god”. Inget ”unna sig”!

8. Prata inte om mättnadskänsla som något negativt, typ ”Usch, vad mätt jag blev”.

9. Kommentera inte hur mycket/lite ditt barn äter, till exempel ”Vad glupsk du är” eller ”Du är ett litet matvrak”, eller ”Lisa är så liten i maten”.

10. Egna ätstörningar går inte att dölja för barn. Sök hjälp.

NUVARANDE 10 tips mot ätstörningar
NÄSTA Laila Bagge Wahlgren: ”Kit samlar vår familj”