Vi jobbar, hämtar på förskolan, lagar middag, fixar födelsedagspresenter, styr upp kalas och tvättar smutsiga sparkdräkter. Däremellan ska vi gärna vårda relationen, träna och hinna med våra vänner. Det är inte konstigt att allt fler småbarnsmammor drabbas av utmattningssyndrom. Kolla om du är i riskzonen, så hinner du förhindra en långtidssjukskrivning.

Utmattningssyndrom eller, som många säger, att bli utbränd eller ”gå in i väggen”, innebär att kroppen till sist säger ifrån efter att ha upplevt stress under en längre tid. Det kan handla om att man utsatts för hög arbetsbelastning eller psykisk påfrestning i privatlivet.

De flesta svenskar är medvetna om utmattningssyndrom och allt fler blir sjukskrivna på grund av utbrändhet. Trots det är vi dåliga på att se varningstecknen i tid.

Är du i riskzonen för att drabbas av utmattningssyndrom?

Tillsammans med 1177 Vårdguiden och psykologen Kerstin Jeding på Stressmottagningen har mama.nu plockat fram sju symtom att vara uppmärksam på.

1. Du har svårt att varva ned inför sänggående

När det är dags att sova har du svårt att släppa alla måsten, i jobbet eller privat, och ligger därför vaken länge. Du tänker så mycket att det börjar störa sömnen.

2. Din kropp reagerar fysiskt

– Du kan få massa symtom som du inte haft tidigare, exempelvis hjärtklappning och tryck över bröstet som kommer av att du hyperventilerar. Du känner dig darrig eller yr, spänd, får ont i musklerna och mycket spänningshuvudvärk, säger Kerstin Jeding.

3. Du väljer bort roliga saker

– Ett tecken på att du är i riskzonen för att bli utbränd är att du under en lång period har valt bort saker du gärna vill göra. Exempelvis testa ett yogapass eller ta en fika med en vän en gång i månaden. Du känner att du inte får plats med någonting i livet förutom måsten och jobb, säger Kerstin Jeding.

4. Du glömmer

En tydlig indikation på att du är på väg att gå in i väggen är att du får försämrat minne, koncentrationssvårigheter och problem med att planera.

5. Du känner dig nedstämd

Det är inte ovanligt att utmattningen också leder till oro, nedstämdhet och till och med ångest.

6. Du är lättirriterad

Småsaker som du normalt sett inte bryr dig om blir plötsligt stora irritationsmoment.

7. Du är tröttare än normalt

– Det är naturligt att vara trött efter en arbetsdag med barn och arbete, men om man känner att man är lika trött jämt och bara blir tröttare och tröttare då är det något att ta som en varningssignal, säger Kerstin Jeding.

Många mammor drabbas av utmattningssyndrom 

Alla människor kan drabbas, men enligt Kerstin Jeding, legitimerad psykolog och vice vd på Stressmottagningen, är det en grupp som utmärker sig:

Kerstin Jeding är psykolog på Stressmottagningen

Foto: Karl Gabor

– Vår typpatient är ofta en småbarnsmamma, men också ensamstående och utan barn. Men kvinnor mellan 30 och 40 år är typiska patienter.

Stämde mycket in på dig? Ring vårdcentralen och boka en tid. Om du gör det nu kan du förhindra att drabbas och riskera en långtidssjukskrivning.

Snabbkollen: Kriterier för diagnostisering av utmattningssyndrom:

  • Du drabbas av hjärtklappning, spänningshuvudvärk eller yrsel
  • Du känner dig konstant trött
  • Du har svårt att sova
  • Du glömmer saker och har svårt att koncentrera dig
  • Du är överkänslig och lättirriterad
  • Du känner ångest
NUVARANDE Utmattningssyndrom drabbar allt fler mammor – 7 tecken på att du är i riskzonen
NÄSTA Så får du barnen att sova bättre – experternas bästa tips för 0-6-åringar