När du blir väckt för fjärde gången samma natt är det inte alltid självklart att bara kunna somna om. Då kanske den här andningsövningen kan vara något för dig? Den har beskrivitits som ett naturligt sömnmedel och sägs få ofrivilliga nattugglor att somna inom en minut.

4-7-8-metoden är en andningteknik baserat på ”Pranayama”, en indisk övning som betyder ”reglering av andningen”. Harvard-läkaren Dr Andrew Weill är en föreprsåkare av metoden och menar att övningen har många positiva effekter, bland annat reducerar den stress, ångest och oro. Detta skriver Daily Mail .

Den kontrollerade andningen gör så att lungorna fylls upp med mer syre. Det extra syret menar, Dr Weill har en lugnande inverkan på det parasympatiska nervsystemet, vilket gör oss med avslappande och hjälper oss somna. Dessutom hjälper 4-7-8-andningen dig att distrahera dig från alla vardagstankar, något som kan störa dig när du försöker sova.

I videon nedan beskriver Dr Weill hur du går till väga. Det krävs lite övning och man bör ge det ett par veckor innan man bemästrar metoden helt, säger han. Men med tanke på alla positiva effekter kanske det ändå kan vara värt att testa?

Såhär gör du 4-7-8-metoden:

1. Slut ögonen och andas ut.
2. Andas in ljudlöst genom näsan i 4 sekunder.
3. Håll andan i 7 sekunder.
4. Andas ut genom munnen i 8 sekunder med ett woshljud.
5. Upprepa totalt 4 gånger.

Vill du läsa mer sådant här? Följ mama på Facebook så missar du inget!

linnea_isaksson