Stjärnmammornas kom-i-form-tips

Hanna Hedlund går på mamma-stripp (!), Emma Wiklund rullar ut yogamattan på hotellrummet medan Ann Söderlund har gett upp träningsambitionerna och tar trappan istället. Läs hur kändismorsorna får ihop barn+träning-ekvationen.

Hanna Hedlund

Hur ofta tränar du?
– Det är väldigt olika, men jag försöker träna runt tre gånger i veckan. Jag är en sån som verkligen behöver en träningskompis som får iväg mig, då funkar det väldigt bra!

Vad tränar du?
– Yoga, och så försöker jag springa på bandet, men det är så tråkigt, haha. Promenerar gör jag också väldigt mycket, och så kan man göra några situps när man kommer hem. Under våren har jag tränat mamma-stripp på Balance, där man dansar med en stol! Det är otroligt roligt, man garvar rätt mycket och märker knappt att man tränar!

Vad är den bästa lösningen för dig, med barn och träning?
– Jag har ju turen att oftast jobba halvtid så då går det ju jättebra att hitta tid efter lämning på dagis eller innan hämtning.

Hur mår du av träningen?
– Innan jag fick barn så var jag väldigt disciplinerad, plus att jag fick mycket träning gratis genom jobbet när man repade varje dag med dans. Men sen när jag blev gravid så kände jag verkligen en omställning, när jag helt plötsligt satt stilla på kvällarna. Först nu när Love är 1,5 börjar jag närma mig hur jag var innan. Jag gillar känslan av kontroll över min kropp och att känna mig stark. För mig är det mentala viktigast.

Vardagsmaten då, hur äter ni hemma?
– Just nu är jag med i Viktväktarna för att bli av med mina sista gravidkilon, så nu är det väldigt nyttigt som gäller! Men jo, vi äter faktiskt oftast bra. Eftersom vi älskar mat så blir det ­mycket matlagning och vi försöker använda grönsaker och rotfrukter. Mat måste vara gott, nackdelen är ju då att man kanske äter lite mycket…

Och vardagsmotion?
– Jag skippar bussen ibland om jag har tid.

Emma Wiklund

Emma har precis landat på Arlanda efter en jobbresa och skrattar gott när mama frågar hur hon hinner med träningen i sitt liv.
– Bara för det har jag faktiskt inte hunnit träna på två veckor. Samtidigt har jag ju min kropp som arbetsverktyg och det är viktigt för mig att hålla mig i form. Men jag tycker att träning ska vara smidig, det ska bara vara att snöra på sig joggingskorna och gå ut och springa, eller ta drop-in-yogapass på yogastället som är närmast.

Eftersom hon reser mycket, måste hon hitta träningsformer som fungerar även långt borta.
– Jag brukar packa ner en yogamatta och löpskor i väskan, säger Emma.
Emma tränar ett par gånger i veckan (”ambitionen är tre, men det blir ofta två”) och gillar att svettas när hon tränar. Träningen ska vara flexibel och lätt att nå. Är vädret dåligt går hon till närmaste gym och springer på bandet.

LÄS OCKSÅ: TEST: 5 sköna yogamattor som ger bra grepp på passet

 

Varför är det viktigt att ge sig tid att träna?
– Många mammor skyller på att de inte hinner, men jag tror att det är viktigt för att orka med, både fysiskt och psykiskt. Själv blir jag smådeppig om jag inte tränar, de där endorfinerna gör mycket. Nu när jag lärt mig att jag mår så mycket bättre, är det enklare att komma iväg.
Men det gäller att inte överdriva – det får inte bli någon träningsnarkomani.
– Som nu, när jag varit bortrest i två nätter, tänker jag ju inte ge mig ut och springa det första jag gör. Istället sätter jag mig i soffan med barnen, säger Emma.

Tränade du när du var mammaledig?

– Ja, på Sats, eftersom man kan lämna in bebisarna på barnpassning. Det var ovärderligt för mig då, att få den där stunden för mig själv.

Emma är ingen vardagsmotionär, det tar emot att promenera när man har tunga saker att bära.
– Å andra sidan är jag en person som inte sitter ner så mycket, jag står upp, eller går och plockar. Jag är faktiskt superdålig på att bara sitta och skulle behöva bli bättre på det.

Du gick upp i vikt ganska mycket när du var gravid, eller hur (30 kilo respektive 25 kilo)?
– Ja. Men jag stressade inte ner kilona, lät det ta sin tid. Fast det är ju inte alltid barnen som får en att gå upp i vikt, det kan vara åldern. Det är bara att inse, man kan inte se ut som 22 när man är 40.

Ann Söderlund

Ann Söderlund strålar av hälsa och livsgädje – men beror knappast på att hon spenderar en timme på gymmet varje dag.
– Jag tränar ingenting alls – inte för att jag inte vill, utan för att jag inte har någon tid över. Skulle jag få en sovmorgon så slösar jag inte bort den på att gå till gymmet. Fast jag kan känna mig som en gammal man, sist när jag spelade fotboll med barnen bokstavligen knöt sig benen.

Skulle du vilja träna, om du hade tid?
– Ja, jag gillar ju att träna och gjorde alltid det förr. Fast jag var aldrig någon gymtjej, utan mer en sådan som blir besatt av en grej och kör det ett tag – ett tag var det inlines som gällde och då kunde jag åka två mil om dagen. Jag gillar när det blir lite tävling, som i pingis eller badminton. Jag har väldigt svårt för att skutta på samma ställe, säger Ann.

Hon fattar inte hur andra hinner träna.
– Det handlar ju om prioritering, och jag vill prioritera mina barn. Folk säger att de tränar framför tv:n, så jag har önskat mig ett hemma­löpband. Får jag det, tänker jag strunta i tvätt och städning och bara springa på bandet och bli snygg medan jag kollar på tv.

Har du haft kroppskomplex?

– Jag tror att jag mognade sent, och hade aldrig den där kvinnliga, negativa, blicken på mig själv. Men nu vill jag gärna ha en sundare kropp. Det handlar mer om att må bra i sig själv, och att bli andfådd efter några minuter när vi har sex känns inte bra.

Förändrades din kropp av graviditeterna?
– Efter mina två första graviditeter försvann magen av sig själv, men inte efter Dante. Jag saknar mina magmuskler, när jag ska bära Ilon är det knappt så jag orkar. Samtidigt gillar jag att man ser på min kropp att den hängt med ett tag, och det är fint att barnen legat och gosat runt i magen. Jag är nöjd med att stå för ett ­annat ideal. Jag kan vara den normala programledaren när alla andra bantar ner sig till size zero. Och visst, rumpan är platt, men det skiter jag i, den är gullig ändå.

Vardagsmotion, blir det någon sådan?
– Jo, jag rör mig ju en del med barnen,
spelar fotboll och gör kullerbyttor, bär dem och springer mellan tvätt- och diskmaskinen.
– Sedan bor vi sex trappor upp, jag tar trappan ibland, plus att vi har en trappa i lägenheten. Då och då tänker jag att jag ska ta en promenad när barnen somnar vid 21-tiden, men det blir inte av.

Publicerat i mamas träningsbilaga 2008.