Att dödstrött behöva jaga runt ett litet yrväder som vägrar att gå till sängs kan få den tålmodigaste mamma att vilja bryta ihop. Men lugn, mama bjuder på lite sömntips för er med kvällspigga barn!

  • Rutiner. Försök att skapa tydliga rutiner kring nattningen. Vet barnet vad som gäller krymper utrymmet att hitta på annat och tjatet minskar.
  • Varva ner. Försök att hitta ett bra sätt för ditt barn att varva ner på. Kanske funkar avslappningsband, massage, musik, sagoläsning eller ett bad?
  • Tryck på off. Stäng av tv och dataspel en timme innan sänggåendet, då får hjärnan tid att varva ner och det är lättare att somna.
  • Missa inte sömntåget. Dåsigheten och förmågan att somna går i cykler. Mellan topparna är det 60–90 minuter. Missar man tåget kan det vara svårt att somna innan nästa tåg kommer. Försök att hitta ditt barns inre rytm och kom sedan i säng samma tid kväll efter kväll.
  • Hitta orsaken. Vill ditt barn verkligen inte sova, kan det vara klokt att ta ett snack om det. Kanske bottnar det i en oro och ängslan för att drömma mardrömmar eller kanske inte vakna mer? Lyssna in och ta barnets oro på allvar samtidigt som du försöker avdramatisera och lugna.
  • Skapa en ultimat sovmiljö. För en del kan en myslampa eller lite bakgrundsmusik göra susen för insomningen men för de flesta ger ett mörkt, tyst, svalt och bekvämt sovrum bästa förutsättningarna för att somna och sova riktigt gott hela natten.
  • Varken hungrig eller nyäten. Att äta sådant som höjer blodsockret mycket närmsta timmarna innan sänggåendet är ingen god idé. Men inte att gå till sängs hungrig heller. Bjud gärna på en kopp varm mjölk ochhonung innan läggdags, eftersom det innehåller sömngivande ämnen.
  • Även om ditt barn har svårt att somna finns inget som säger att han eller hon inte kan ligga själv i sängen och lyssna på avslappningsmusik eller saga. Förklara att du behöver din vuxentid och han eller hon lättare somnar utan ditt sällskap.

Läs också: Anna Wahlgren svarar på kritiken om sin sömnmetod

NUVARANDE Så får du ett kvällspiggt barn att sova
NÄSTA Olga Rönnberg reder ut sju missförstånd om viktnedgång