Vi är så glada att välkomna Petra Månström, känd från Maratonbloggen och dessutom nybliven mamma. I sin blogg på mama.nu kommer hon att dela med sig av småbarnslivet, träningen under och efter graviditeten – samt hur man får de båda bitarna att gå ihop, på ett sunt sätt.

petra

Foto: Karin Grip, ur boken "Det är bara att springa"


Petra Månström. Foto: Karin Grip, ur boken ”Det är bara att springa”.

Hej Petra, hur känns det att börja blogga på Mama.nu?

Petra Månström

Ålder: 39
Familj: Pojkvän Jonas och sonen Adrian, 2 månader
Bor: Kungsholmen i Stockholm
Gör: Jobbar som journalist, bloggare och poddare
Aktuell: Som ny bloggare på Mama.nu. Här hittar du bloggen!

– Det känns förstås jätteroligt! Jag tycker väldigt mycket om både papperstidningen och sajten och hoppas kunna inspirera andra blivande mammor och mammor till en livsstil där träningen är en av pusselbitarna. Att bli mamma är det största som har hänt mig i mitt liv och då är det fantastiskt kul att få blogga om såväl det som om min passion för träning hos er.

Var har vi sett dig tidigare någonstans?

– Jag har tidigare bloggat om löpning på SvD.se, då hette bloggen Maratonbloggen. Har jobbat som journalist i många år, med inriktning på hälsa och träning. Sedan 2014 driver jag också min alldeles egna podcast, Maratonpodden, där jag intervjuar spännande människor som sysslar med konditionssporter som löpning. 2014 utkom jag med min första bok, Det är bara att springa, och 2013 medverkade jag i resetidningen Vagabonds stora löparguide, Världens löpning.

Vad kommer vi att få läsa i din blogg?

– Självklart kommer det att handla om mammalivet och min träning, framför allt löpning. Jag är inte rädd för att sticka ut hakan och ta upp kontroversiella ämnen, som till exempel tankar kring amning och hur man kan träna under och efter graviditeten, så de som läser min blogg kan räkna med en hel del ögonbrynshöjare. Jag kommer också att leverera en hel del tankar kring kost, för på det området har det ju blivit heltokigt sen senaste tiden. Tänk om folk bara vågade släppa fisen och skaffa sig en mer avslappnad inställning till hälsa, då skulle de ha ett mycket roligare liv.

Vad är dina bästa tips att komma igång efter att man har fått barn?

– Våga lyssna på din kropp och skalle och gå inte enbart på de generella råd du får från barnmorskan och personliga tränare. Varje graviditet är unik och därför tycker jag att man ska vara försiktig med att generalisera. En del gravida kvinnor har ju en gedigen bakgrund inom träning och tränar in i det sista och kan komma igång mycket tidigt med träning igen efter förlossningen medan andra får diverse problem med foglossning och annat och har en mycket tuffare resa tillbaka. Visst kan lugna promenader vara toppen som träning för många under en ganska lång tid, men för andra går det utmärkt att dra igång med tuffare träning efter förhållandevis kort tid.

Hur tänker du kring din första tid som mamma?

– Att det är fascinerande hur fort man ändå kan anpassa sig till en helt ny tillvaro som inte på något sätt påminner om det liv man tidigare levde. Jag fick ju dessutom barn relativt sent, som 39-åring, så man har ju hunnit leva en stund innan man blev mamma och skaffat sig en del vanor, haha.

När grät du senast?

– I förra veckan, är väldigt gråtmild just nu. Särskilt när jag läser om eller ser tv-inslag om barn som far illa.

När skrattade du senast?

– Alldeles nyss, har en väldigt humoristisk sambo 😉

Och så… dina 3 bästa tipsen för att hitta löplusten (för den som aldrig har förstått 😉 )

1. Våga strunta i alla trender och spring på det sätt du trivs bäst med. Bara för att det är trendigt med intervaller med blodsmak i munnen betyder det inte att du måste haka på. Föredrar du lugna, sköna pass – kör det istället.

2. Skaffa bra, snygga kläder och skor som du trivs i. Känner du dig fin så ökar sannolikheten att du vill ta dig ut och nu går det ju att hitta riktigt bra grejor till schyssta priser hos kedjorna. Till exempel H&M och Kappahl har riktigt bra löparkläder och Lidl säljer ju löparskor som fått bra omdöme av experter.

3. Avsätt lite tid för att sätta ihop en lista med riktigt peppig musik som gör att du längtar till att få sätta på dig hörlurarna och springa iväg.

Bonustips: bara för att löpning är trendigt betyder det inte att även du måste haka på den trenden. Det finns mycket annan kul träning som också är effektiv, men är du nyfiken på löpning – ge den några månader innan du ratar den.

Är du mer nyfiken – gå in och läs i bloggen!

NUVARANDE Petra Månström – ny bloggare på mama.nu!
NÄSTA Läkaren: Kallare än 10 minus? Gå inte ut och gå med ditt spädbarn