Trebarnsmamman Jen Kroll blev överlycklig när hon såg Targets annons för Halloween-kostymer. Anledningen? En av flickorna - utklädd till Elsa från Frozen - har en funktionsnedsättning.

target_annons

Det var den här annonsen som fick fotografen och trebarnsmamman Jen Kroll att höra av sig till klädkedjan Target på Facebook. På bilden har flickan i mitten som är utklädd till Elsa kryckor, något som gjorde Jen så glad att hon började gråta.

Anledningen till Jens reaktion är hennes egen dotter, Jerrensia, som vid fjorton månaders ålder fick diagnosen Arthrogryposis Multiplex Congenita (AMC), som är ett syndrom som gör att leder, muskelstyrka och muskelmassa påverkas. För Jerrensias del ledde det dessvärre till amputation av båda benen. Hon har idag benproteser och kryckor för att kunna ta sig fram själv.

Jen menar att barn med funktionshinder knappt får något utrymme i medierna.

”Folk ser inte barn som min dotter särskilt ofta, säger Jen till Upworthy. ”De ser inte barn med funktionhinder”.

jen

Jen berättar vidare att det till exempel inte finns särskilt många filmer där huvudkaraktärerna har funktionsnedsättningar. Om det finns så är det oftast för att lära en annan karaktär något. Att normalisera funktionshindrade barn genom annonser och media, menar Jen, är viktigt både för barn som har funktionshinder men även för andra barn.

”I vår mainstream-kultur är perfektionism något vi värderar högt”, säger hon. ”Familjer med speciella behov existerar i en subkultur. Utmaningarna vi möter delar vi endast med de som förstår. Vi syns inte för resten av världen.”

Jens inlägg har redan delats flera tusen gång på Facebook och nu hoppas hon att annonsen ska leda till fler liknande initiativ.

”När jag såg att Target placerat ett barn med ryggmärgsbrock längst fram och i mitten, göra reklam för Disney-favrotiten Elsa, började jag gråta”, säger hon. ”Den här lilla flickan var inte längre osynlig. Hennes kryckor och benskydd avmystifierades. Target har ansträngt sig för att göra hennes till en del av mainstream-kulturen. Inte som en lärdom, utan som ett vackert barn, med ett härligt leende, uppenbart exalterad över att vara Elsa.”

post

Här kan du se och läsa hela Jens post. Vi hoppas nu att fler kedjor väljer att ta efter det här superbra initiativet!

linnea_byline_ny

NUVARANDE Mammans FB-inlägg om Halloweenkostymen blev viralt – nu hyllas Target för sin annons
NÄSTA Så här farligt är det att ha kemikalier hemma – klippet som får oss att rensa i städskåpet