Den 1 september drar barnyogautmaningen igång för att sedan pågå i 21 dagar! mamas bloggare Sheila Arnell och hennes två barn är redo!

D

en 1 till 21 september är det dags för Barnyogautmaningen som går ut på att uppmana föräldrar, barn, ungdomar och skolpersonal att yoga i 21 dagar. Att det är just 21 dagar beror på att det sägs ta 21 dagar för att förändra ett beteende.

mamas bloggare Sheila Arnell är en rutinerad yogautövare, som definitivt kommer att haka på utmaningen med sina barn Aline, 5,5, och Ian, 4.

– Jag vill gärna dela detta och inspirera alla till att yoga med barn. Varje dag kommer en yogaposition ut på Instakontot @skolyoga. Man kan även gå in på skolyoga.se där det finns filmer och hjälp om man vill inspireras mer, berättar Sheila.

Sheila Arnell yogar med barn

Sheila och Ian yogar i det fria.

Hur yogar du med dina barn?
– Vi brukar använda oss av lite olika enklare asanas (positioner) för att yoga tillsammans.

– Jag tycker att det är viktigt att dela yogan med mina barn då det är en så stor del av mitt liv. Yogan medför så mycket för både hälsa och välmående så det är fint att kunna öva och lära sig redan från tidig ålder. Aline och jag yogar tillsammans varje lördag och jag gör det så prestigelöst som möjligt. Ibland sitter vi bara på mattan och andas och andra gånger kan vi yoga i 30 minuter och genomföra flera olika asanas.

Vad är ditt bästa knep för att få barnen att vilja testa yoga?
– Det är att låta barnen komma till mig. Jag rullar ut tre mattor och sedan vips är de där. Ian lämnar nästan alltid direkt, eller stannar och klättrar på mig, medan Aline gärna gör hela solhälsningen eller önskar positioner som just hon gillar. 

– Det absolut bästa med yogan är att vi får en stund tillsammans, som stötvis är lugn och harmonisk men som alltid är rolig!

Sheilas och Alines favoritpositioner:

Barn som gör yoga

Foto: Illustration: Karin Lundström

Därför är yoga bra för barn

  • Med fysiska yogarörelser tränas styrka, balans och koordination. Barn blir kroppsmedvetna utan att jämföra sig med andra.
  • Andningsövningar hjälper barnen att bli medvetna om sin andning och hur betydelsefull den är för kroppen och nervsystemet. Genom att andas rätt får de bättre koncentration och blir både lugnare och piggare.
  • Avslappning hjälper barnen att återuppbygga energi för resten av dagen och håller deras humör mer balanserat.
  • Meditation hjälper till att släppa stress, negativa tankar och oro. Att meditera stärker barns självkänsla och de får ökad respekt för sig själva och för andra.

Källa: Sheila Arnell

Sheilas blogg kan du följa henne och barnen genom barnyogautmaningen 1-21 september!

Du har väl inte missat att vi på mama är med och arrangerar  Sveriges största modefestival Sweden Fashion & Beauty Day i Stockholm den 27 oktober?!

Fab day 27 oktober goodiebag

NUVARANDE Nu startar barnyogautmaningen – är du och kidsen med?!
NÄSTA Att leva med en 1,5-åring – exakt så är det