mama är stolta över att få välkomna Jako-o till Sverige. Specialister på det som familjen behöver, från perfekta förisplagg och höstskor till leksaker och praktiska prylar. Här berättar Annika Reimund, produktchef på Jako-o, om märket, lanseringen i Sverige och företagets miljötänk.

JAKO_O_GRUNDARE

– Man skulle kunna säga att vi faktiskt är vår egen målgrupp, säger Annika Reimund, 39, produktchef på Jako-o och mamma till Rika, 10 och Franz, 7.  Många av våra anställda är ju själva föräldrar och de vet ju vad som är viktigt för att vardagen med barn ska fungera, fortsätter hon.

På huvudkontoret, som ligger mitt ute på den tyska landsbygden, har Annika jobbat i nästan tio år. Och att hon står sin målgrupp nära går inte att ta miste på.

– Det är kul att arbeta med produkter som man faktiskt har en personlig relation till. Vår softshelloverall testade och kröp min Franz runt i när han var liten. Den var med honom på alla äventyr, i alla väder. När han hade växt ur den fick min svägerska den till sina barn. Kvaliteten och hållbarheten har gjort den , än i dag, till en av våra storsäljare.

Jako-o riktar sig till barn från sex månader upp till tio år där kvalitet, uppfinningsrikedom och att vara lyhörda inför barns och föräldrars behov av hörnstenarna i arbetet.

– Vi nöjer oss inte med att enbart erbjuda bra produkter, utan vi ställer oss alltid frågan; vad kan vi göra för att underlätta barnfamiljens vardag? Om vi inte hittar bra lösningar bland redan existerande produkter, ja, då uppfinner vi och producerar dem själva.

Ett exempel på en populär produkt är en body som växer med barnet, som med sin förlängning i grenen kan användas även när barnet växer en storlek till. Förutom praktiska lösningar så engagerar Jako-o sig i frågor som handlar om föräldraskap och barn.
– Vi ser en utveckling där det ställts allt högre krav på barns prestationer. Vi på Jako-o tycker: Låt barn få vara barn. Jag känner själv att vi sedan vi börjat diskutera den här frågan, och fördjupat vår kunskap, är jag betydligt mer avslappnad med mina egna barn och oroar mig mycket mindre över vad jag tidigare uppfattade som en massa ”måsten”.

Jako-o är ett helt nytt märke i Sverige, vad kan vi förvänta oss?
– Jag hoppas att svenska föräldrar ska upptäcka våra fina kläder och våra praktiska och lekfulla produkter, som tål vilda lekar och busigt väder. Våra kunder runt om i Europa och världen tycker om våra produkter, och nu är vi självklart nyfikna på vilka produkter barnen kommer att älska här.

Hur jobbar ni med kvalitets- och miljötänk?
– Jako-o:s kläder håller OEKO-Tex standard. Det innebär att produkten uppfyller höga human-ekologiska krav – det vill säga inte innehåller kemikalier i halter som är hälsoskadliga – och Bluesign-standard som garanterar att produkter längs hela den textila produktionskedjan endast innehåller komponenter som är ofarliga för människor och miljö.

– Bluesign garanterar också att arbetsförhållandena för medarbetare i leverantörsföretagen är goda. Vi försäkrar oss om att alla våra leverantörer är medvetna om våra krav på miljö, kvalitet och säkerhet.

Hur märker man det konkret i era plagg?
– För oss betyder kvalitet att våra produkter ska vara funktionella, bra att leka i och att de verkligen ska klara av familjens vardagsliv. Genom att testa alla produkter i familjer med barn vill vi försäkra oss om att de också fungerar. Vi försöker balansera hållbarhet med funktionalitet och vettiga priser, tillsammans med ett ansvar för våra barns hälsa och vår miljö. Med slitstarka produkter kan vi motverka slit och släng och bidrar till en mer hållbar konsumtion.

Exklusivt erbjudande för alla mama-läsare

Eftersom mama är först med att lansera Jako-o i Sverige får du som mamaläsare 100 kronor rabatt när du handlar för minst 300 kronor. Skriv in koden N12002 i kassan på jako-o.se för att få din rabatt. Koden kan användas en gång per person till och med 31/12 2016 och gäller endast på jako-o.se. Koden kan inte kombineras med andra erbjudanden eller användas vid köp av presentkort. Klicka här för att ta del av rabatten och se hela Jako-O:s produktsortiment. 

Här kan du se ett urval av Jako-o:s kläder:

JAKO_O_TROJOR
JAKO_O_kjol_jeansjacka
Mjukisbyxor, stl 92/98 - 152/158, 249 kronor samt Mjukisbyxor med denimkänsla, stl 98 - 158, 369 kronor
Tvåfärgad regnjacka, stl 68/74 - 122/128, 489 kronor samt vadderad och fjäderlätt täckväst, stl 92/98 - 152/158, 489 kronor.
JAKO_O_SKO_halskrage
handske_mossa
jakko_ryggsackar
jackoo_docka_muggar

Här hittar du Jako-o:s produkter


NUVARANDE Nytt barnmärke till Sverige – 100 kronor rabatt när du handlar!
NÄSTA 10 livsvisdomar från barn – som vuxna borde lära sig av