8 enkla sätt att dra ner på saltet för dig och dina barn

Lägg grunden för barnens sunda matvanor tidigt. Ett viktigt men enkelt sätt är att dra ner på saltet. Så här gör du!

I stort sett varje recept uppmanar oss att salta för att liksom sätta kronan på verket. Vi saltar i potatisvattnet och vi ställer fram salt på middagsbordet. Och nya sorters fingersalt adderar onekligen till smakupplevelsen – vare sig det gäller nykokta primörer, knäckebröd eller en söt kladdkaka.

Vårt mekaniska saltande beror dock mest på gammal vana. Tyvärr får vi ofta i oss mer salt än vad som egentligen är hälsosamt. Enligt Livsmedelsverket får vi i oss ungefär dubbelt så mycket salt som rekommenderas. Och den största delen av vårt saltintag kommer från charkprodukter, bröd, matfett, ost och färdigmat. Natrium som finns i salt är viktigt, men om man får i sig för mycket kan det påverka blodtrycket som i sin tur innebär olika hälsorisker. Genom att skära ner på saltet lite i taget så vänjer sig smaksinnet.

Med dessa enkla hållpunkter kan du själv bit för bit dra ner på saltet – och tidigt lägga grunden för bra matvanor också för dina barn:

1. Krydda med örter – i stället för att slentrianmässigt salta.

Både färska och torkade kryddor går bra.

2. Låt bli att salta om du använder soja eller buljong i maten. Ingredienser som salami, oliver och anjovis är ju också redan salta – vilket gör att du kan skippa att salta helt.

3. Undvik färdigköpta såser och soppor som generellt redan innehåller en del salt.

4. Hoppa över att salta vattnet när du kokar grönsaker och potatis.

5. Använd vegetabiliska oljor i stället för smör och margarin i matlagningen.

6. Undvik att ha salt på bordet. Uppmuntra barnen att smaka på maten innan de saltar extra. Ett alternativ är att välja örtsalt som innehåller mindre natrium än vanligt salt.

7. Välj produkter med nyckelhålet. Dessa produkter innehåller inte bara mindre salt utan också mindre socker och olika slags fetter – och mer fibrer och fullkorn.

8. Läs innehållsförteckningarna på förpackningarna i affären. Titta särskilt på frukostflingor, brödsorter, smörgåsfett och de pålägg – såsom ost och skinka – som familjen kanske äter av varje dag. Jämför och välj den sort i varje produktkategori som innehåller minst salt.

Läs om CHEERIOS här

NUVARANDE 8 enkla sätt att dra ner på saltet för dig och dina barn
NÄSTA En doft av sommar