5 tips för mer fullkorn i vardagen!

Så här enkelt kan du lägga grunden för sundare matvanor och en mer balanserad kost.

Mjöl, bröd, flingor och pasta – basvaror de flesta av oss köper hem varje vecka. Om du då och då väljer alternativ som innehåller fullkorn tar du en smart och enkel genväg till att skapa sunda matvanor för dina barn.

Börjar du tidigt hjälper du också dina barn att lägga grunden för en hälsosam livsstil.

1. När du bakar – byt ut delar av mjölet till fullkornsmjöl. Gör på samma sätt när du exempelvis steker pannkakor.

2. Välj fullkornsbröd och fullkornsflingor till frukosten för en sund start på dagen. Cheerios består av en hög andel fullkorn (67-93%) och har ett högt fiberinnehåll.

3. Istället för vanlig pasta, bulgur och couscous – välj gärna alternativen med fullkorn. Det finns både lasagne, spaghetti och tacobröd med fullkorn.

4. Servera alltid knäckebröd till lunch och middag. En fullkornsskorpa till efterrätt går också fint.

5. När du handlar, leta efter produkter märkta med Nyckelhålet. Väljer du mat med nyckelhålet får du i dig mindre socker och salt, men mer fullkorn, fibrer och nyttigare och mindre fett.

Läs mer här

cheerios_bild

NUVARANDE 5 tips för mer fullkorn i vardagen!
NÄSTA De här mammorna ammar på jobbet – så inspirerande bilder