Bloggaren UnderbaraClara fick utmattningsdepression – nu hjälper hon andra

Småbarnsårens kombo av jobb och familjeliv gjorde att bloggaren Clara ”Underbara Clara” Lidström drabbades av utmattningsdepression. Nu har hon och Erica Dahlgren skrivit en bok om utmattning. Här är hennes bästa tips och råd.

Bloggaren UnderbaraClara om sin utmattningsdepression

När Clara ”UnderbaraClara” Lidströms, 30, yngste son Folke, nu 3, var kring ett år tappade Clara styrfarten. Hon kände sig aldrig glad och inget kändes längre roligt.

– Jag hade slutat amma och tänkte att det säkert berodde på hormonomställningen. Sedan fick en vän bröstcancer, samma sjukdom som min mamma dog av. Jag började tänka mycket på det och oroa mig.

Samtidigt snurrade livet på. Med Claras populära blogg, radioinspelningar och stora renoveringsprojekt i huset. Clara var aldrig barnledig med Folke, utan jobbade på. Visst trappade hon ned, men det var tufft att sköta både jobb och barn samtidigt.

– Till slut fick jag mer och mer ångestkänningar och sömnproblem.

Prenumerera på mama till förmånligt pris och få fina premier

Clara träffade en psykolog som sa att hon uppfyllde alla
kriterier för utmattning och att hon absolut borde sjukskrivas.

– Jag svarade ”Men jag har ju lämning på fredag!”. Jag var övertygad om att jag bara behövde lite goda råd om hur jag skulle styra upp och disponera min tid.

Hade alla symptom för utmattningsdepression

Men efter några psykologbesök till smög det sig på.

– Jag tror att insikten kom för att jag inte kunde sköta mitt jobb längre. Och att min man reagerade på att jag inte var mig själv. Att jag glömde ord, var hispig och, ja, sjuk. När Folke började förskolan och jag inte hade honom att ta hand om längre var det som att falla ner i ett svart hål.

– Och när jag väl accepterade att psykologen hade rätt blev jag jättesjuk och låg mest i sängen. Jag kunde sova 16 timmar i sträck. Det pågick i två-tre månader och var den värsta perioden i mitt liv, förutom när mamma var sjuk i cancer.

Läs också: Mammor stressar sig sjuka – livspusslet knäcker oss

Clara är inte förvånad över att så många småbarnsmammor drabbas av utmattning, nedstämdhet och depressioner.

– För mig tror jag att det var småbarnsåren som triggade utmattningen. Jag hade levt ett ganska stressigt liv med hög produktivitet, och det funkar före barn, för då kan du hitta tillfällen att sova ut, ligga framför tv:n på kvällen. Men när du får barn försvinner den naturliga återhämtningen och har du ingen strategi för att hantera det så slutar det inte bra. Precis så var det för mig.

Startade en podd

Återhämtningen tog tid. Det var framsteg och bakslag – men
långsam förbättring.

– Jag lät mig inte känna någon press och tackade till en början nej till allt. Sedan började jag långsamt att jobba mer, och jag började träna. En hjälp var att en av mina bästa kompisar, Erica Dahlgren, som jag skrivit boken med, också blev utmattad. Det är lätt att känna sig ensam när man är utmattad, och det är laddat med mycket skuld – ”Vad är det för fel på mig?”. Vi kunde få hjälp av varandra.

– Vi startade ”En underbar podd” tillsammans, hittade glädje i det, och upptäckte att när vi pratade om just utmattning fick vi ett sådant enormt gensvar. Folk mår så dåligt och är så utarbetade. Varje år insjuknar 34 000 personer, och mörkertalet är jättestort.

Utmattningsdepression – ett samhällsproblem

Clara ser utmattningsepidemin som ett samhällsproblem.

– Vi lägger väldigt mycket på individen när någon blir utmattad, kallar de sjuka för prestationsprinsessor och tycker att
vi ska sänka kraven på hur det ser ut hemma. Det hamnar så lätt i att vi kvinnor tittar på Instagram och är avundsjuka på andras gardiner – när det egentligen beror på ett sjukt system.

– Det är ett faktum att några år efter en lågkonjunktur, när det görs nedskärningar överallt, går folk in i väggen. Vi lever i ett samhälle som blivit rikt på att överanvända sina invånare.

Och det är ingen slump att kvinnor drabbas hårdast, menar Clara

– När män kommer hem sjunker deras stressnivå, när kvinnor kommer hem stiger den. Det är så mycket krav – från släkt, familj, samhälle, arbetsplatser – om att vi ska fixa både jobb och hem. Att inte se det är ett svek.

Vi behöver en annan typ av inställning till arbetslivet.

– Min mormor, som är lite förvirrad, frågade mig nyligen om jag jobbar nu. Och det gör jag ju – heltid. ”Men du har ju barn?” sa hon. ”Och du har ju hus?” Sedan konstaterade hon:  ”Men att nog är du duktig!”. Och jag tänkte att ja, det är jag fan! Men det gäller att hitta balansen. Är det något jag har lärt mig av det här är det att du blir inte utmattad för att du är svag, utan för att du varit stark alldeles för länge.

– Du är en person som folk litar på att hon ställer upp, så då får
du många förfrågningar. Och då kan du inte räkna dina nej – det kan behövas 1 000 nej för att du ska må bra. Räkna bara dina ja – och känn efter om mängden är rimlig.

Är du i riskzonen för en utmattningsdepression?

Det finns väldigt gott hopp om att rädda hälsan om du reagerar i tid. Clara Lidströms bästa tips är:

  • Få ordning på sömnen – det kan handla om att ta tabletter eller att bara lägga sig i tid och stänga av telefonen. När jag surfar på telefonen i stället för att läsa en bok på kvällen tar det mycket längre tid att somna. Kanske behöver du jobba kortare dagar?
  • Gå till en läkare. Många högpresterande struntar i kroppens signaler och kör på. Kolla saker som sköldkörteln och ditt järnvärde för att utesluta annan sjukdom. Du kan också få hjälp med strategier för att hantera stress.
  • Träna! Hjärnans stressbromsare stärks otroligt mycket när vi tränar. Om du är högpresterande är det en mindfulnessövning i sig att ta 60 minuter bara för dig själv.
  • Kom ihåg: Det finns mycket du kan göra själv för att förhindra sjukdom, men om du jobbar i en organisation där du förväntas prestera mer än vad som är rimligt, eller har en hemsituation som inte funkar – då krävs det större förändringar.
  • Säg nej! När chefen kommer med en ny uppgift, svara ”Självklart kan jag göra det, vilken annan arbetsuppgift ska jag då ta bort?”
Bloggaren UnderbaraClara om sin utmattningsdepression

Bloggaren UnderbaraClara med yngsta sonen Folke.

Känn igen varningstecknen för utmattning:

– Många utmattade säger att det kom som en blixt från en klar himmel, men när de blir friskare ser de att de fick massor av varningssignaler. Kroppen är jättesmart och försöker få dig att bromsa. Du kanske får magkatarr eller spänningshuvudvärk, men som högpresterande tar du en tablett och fortsätter som förut. Lyssna på kroppens signaler! säger Clara Lidström.

Test – har du symptom på utmattningsdepression?

  • Känner du oro och nedstämdhet?
  • Har du sömnsvårigheter?
  • Har du svårt att koppla av när du är ledig?
  • Har du fått sämre minne?
  • Upplever du ångest?
  • Känner du mer irritation än vanligt?
  • Har du förlorat intresset för nöjen och sociala kontakter?
  • Har du förlorat sexlusten.

Upplever du flera av dessa symptom kan du ha en begynnande utmattningsdepression.

Om du redan har blivit utmattad:

– Tänk på att de allra flesta blir friska, det kommer att bli bättre – men det kan ta tid. Det finns ingen mirakel­medicin, och försök att inte tänka att du ska komma tillbaka till hur du var innan du blev sjuk – det var den livsstilen som gjorde dig sjuk. Tänk igenom vad som gjorde dig sjuk: Jobbet, relationen, eller något annat. Och sök hjälp!

Den här artikeln är  publicerad i mama nr 4 2018, som finns i butik nu. Från och med detta nummer tar vi ett stort grepp kring valåret med vår kampanj #mamafirst.

Teckna en prenumeration på en gång, för att inte missa någon av dessa viktiga artiklar!

Prinsessan Madeleine på mamas omslag

Foto: Kate Gabor/Kungahuset.se

NUVARANDE Bloggaren UnderbaraClara fick utmattningsdepression – nu hjälper hon andra
NÄSTA Störst chans att bli gravid? Köp ägglossningstest