Barnfri vecka utan krav – tips till varannan-vecka-mamman

Är du varannan-vecka-mamman som har svårt att slappna av under den vecka du inte har barnen? mamas Sarah Djerf, som själv har gemensam vårdnad om sonen Caesar, 6, har tipsen för dig.

Att leva med sina barn varannan vecka kan kännas lite schizofrent – ena veckan heltidsmamma, andra veckan befriad från måsten. Det kan vara svårt att ställa om och det är lätt att få en identitetskris veckan utan barnen. Plötsligt hoppar man tillbaka i tiden, från att ha lagt all sin lediga tid på familjen, till ett liv med massor av tid för sig själv, lite som tiden före barnen men utan det sociala nätverket.

Det blir lätt så att en, istället för att njuta av egentiden, fyller den med en massa måsten och skuld över att inte tillbringa den med sina barn. Jag tror att nyckeln ligger i att hitta ett kravlöst tillstånd och för att nå dit kan dessa punkter vara en hjälp på traven.

1. Bocka av dina måsten tidigt under veckan

Boka in allt du tänkt göra, men aldrig får till när du har barnen, i början av veckan, kanske redan samma dag som du lämnar dem. Ett tandläkarbesök, storstädning av lägenheten, en tid hos terapeuten, ett samtal till Skatteverket, vad det än må vara så är känslan efteråt en bra grund för resten av veckan.

2. Träna

Hitta en träningsform som får dig att må bra och dedikera dig till den. Ha inställningen att det ska vara kul och att det inte gör någonting om du inte hinner träna den vecka du har barnen.

WEBBKURS: Bli din egen PT

Webbkurs bli din egen pt

3. Ta kontakt med gamla kompisar

Ta en kaffe med en gammal vän från gymnasietiden, en lunch med din före detta kollega, skriv ett meddelande till killen du träffade på språkresan i Spanien. Kanske leder det till ny blommande vänskap, kanske inte. Men, oavsett så är det en positiv gest att räcka ut en hand. Tänk på att det är många som är ensamma och säkert blir jätteglada av att någon tänker på dem.

TA MED EN VÄN TILL PALMA: Häng med mama på lyxig tjejweekend på Mallorca

4. Skaffa en bonusfamilj

Kanske har du vänner med familj, utan familj, i förhållande, singel eller som har sina barn den veckan du är barnfri. Häng med dem. Att singlar bara kan umgås med andra singlar och att man som par bara umgås med andra par är en myt. Att umgås över familjebarriärerna är ofta både inspirerande och stimulerande, för alla inblandade.

Ta vara på veckorna utan barnen, varannan vecka-mamma

Klart att du längtar när du inte är med barnen, men ha inte dåligt samvete för att du hittar på roliga saker utan dem.

5. Ät god mat

Visst smakar väl maten godare när man inte har en kritisk röst som skriker ”äckligt!” så fort man ställer ned tallriken på bordet. En femårings smaklökar är ofta annorlunda från en 35-årings. Frossa i kryddstark mat, koriander, ostron och allt det som du tycker är gott (och ditt barn äckligt).

RES BORT UNDER DIN ENSAMMA VECKA: Följ med på Lantlivs lyxiga champagnehelger

6. Andas

Lita på att barnen har det bra. Din oro gör inget gott. Ibland kan meditation och andningsövningar hjälpa till för att slappna av och fokusera. Yoga är även det ett bra alternativ för den ängsliga mamman.

KURS FÖR ÄNGSLIGA MAMMOR: Yoga och wellness som livsstil

Tan mig till fler artiklar om varannan vecka-livet!

NUVARANDE Barnfri vecka utan krav – tips till varannan-vecka-mamman
NÄSTA 7 fantastiskt roliga bilder som beskriver första tiden som förälder