När magen växer och tyngdpunkten förändras behöver vi vara starka i bål och rygg för att inte få ont i ryggen. I stålmannen stärker du upp just baksidan av kroppen, vilket hjälper dig få en fin och stolt hållning.

Du tränar: Främst långa ryggmuskeln (m. erector spinae), stora sätesmuskeln (m. gluteus maximus) och baksida lår (hamstrings). Även axlarna (m. deltoideus) och musklerna mellan skulderbladen hjälper till.

Gör så här:

  • Stå på alla fyra med händerna under axlarna och knäna under höften.
  • Spänn den inre magmuskulaturen för att stabilisera.
  • Sträck ut höger arm och vänster ben samtidigt, sträva efter att få en rak linje från handen mot foten.
  • Jobba kontrollerat ner igen.
  • Upprepa – kör antingen en sida i taget eller kör varannan sida.

Lättare alternativ: Jobba enbart med en arm och sedan enbart ett ben. Då försvinner en stor del av balansmomentet vilket gör att det känns lättare.

Tyngre alternativ: Jobba med flera repetitioner på en och samma sida utan att sätta i hand och fot i golvet, låt i stället knä och armbåge sträva emot att nudda varandra under magen.

NUVARANDE Träning för gravida: Stålmannen
NÄSTA Träning för gravida: Armhävning