Snabbträning – 10 minuter som gör dig starkare

Det här träningsprogrammet tar bara 10 minuter att gå igenom, men ger dig starkare armar, starkare rygg och starkare mage.

Annonsen laddas.

1. Stolhänget.

Så gör du: Använd en stol, bänk eller trappa. Sätt händerna mot kanten precis utanför kroppen. Håll upp kroppen i luften, nära kanten. Böj i armbågarna så långt du kan och tryck sedan upp kroppen igen. Ju längre ut du har fötterna, desto jobbigare blir det. Gör 10–15 repetitioner och upp­repa tre varv. Du tränar triceps, framsida axel, bröst.

2. Hälsande hunden.

Så gör du: Ställ dig på alla fyra med händerna under axlarna och knäna under höften. Sträck ut höger arm och vänster ben samtidigt, dra sedan ihop armbågen och knäet mot varandra under kroppen, sträck ut igen och upprepa. Byt sida och jobba på samma sätt. Gör 10–15 repetitioner på varje sida, upprepa tre varv. Du tränar långa ryggmuskeln, sätesmuskulaturen, baksida lår och axel.

Plankan, världens bästa magövning!

3. Plankan.

Så gör du: Prioritera plankan! En enkel övning som stärker kroppen inifrån. Sätt armbågarna axelbrett i golvet, ställ dig på knä eller tå. Håll kroppen rak, spänn magen. Håll statiskt så länge du orkar utan att tappa magstödet. Tränar coremusklerna och ger bättre hållning.