Shirin Djavidi: ”Jag fokuserade på att få tillbaka min ork”

Tvåbarnsmamman Shirin Djavidi är journalist, personlig tränare och författare. När hon kom igång efter andra graviditeten var tröttheten det största hindret.

Annonsen laddas.

Shirin Djavidi

Ålder: 41.

Familj: Fästmannen Jonas, barnen Stella, 4, Luna, 11, samt bonusdottern Alice, 11.

Bor:
Stockholm.

Gör:
Journalist, föreläsare, författare, träningscoach.

Aktuell med: Kosttillskottserien ”Shirins val” i samarbete med Holistic.

Träningsbok: ”Träna dig 10 år yngre”.

Var det svårt att komma igång och träna efter graviditeten?
– Jag har tur genetiskt och jag var ordentligt vältränad före graviditeten, vilket är en mycket god förutsättning för att komma igång igen. Men det är klart att det var tuffare med andra barnet. Den här gången var jag sju år äldre och mycket tröttare. Jag var mer uttänjd och slappare i magen. Men mitt största hinder var tröttheten efter att aldrig få sova en hel natt. Det tog knäcken på mig fullständigt.

Hur gjorde du för att kicka igång?
– Jag började med stilla promenader ganska direkt efter förlossningen, för att få frisk luft men också för att det är bra för kroppen att få röra på sig. Jag tog det väldigt lugnt och kände ingen stress utan väntade med situps och annan träning tills efter åttaveckorskontrollen. Efter ungefär fem månader av stillsamma promenader kände jag ”nu är det min tur”, att jag ville komma tillbaka till träningen.

Hur gjorde du rent praktiskt med din bebis?
– Jag tog hjälp av farmor och mormor som ställde upp så jag fick komma i väg, men körde även ibland med träningsfilmer hemma när Stella sov. Jag ringde min PT (personliga tränare) och tog hjälp, det var otroligt skönt, dels blev det av, dels var det också ett sätt att få egentid när jag gick i väg och tränade. Jag började med en dag i veckan och körde på så att jag var helt jävla slut efter passet. Jag gick tre gånger på det sättet och sen kraschade kroppen totalt.

Vad hände?
– Det blev för hårt och för tidigt trots att det var ett normalpass och bara en gång i veckan. För lite sömn med min dotter som var vaken på nätterna, så kroppen fick aldrig återhämta sig. Kroppen värkte något fruktansvärt och jag lade ner allting under flera veckor och återgick till stilla promenader. Egentligen hade jag ju inte tränat hårdare än vad min kropp klarar av i vanliga fall, men på grund av sömnbristen blev det alldeles för mycket. 

Blev det ett jobbigt bakslag?
– Både ja och nej, det var bara att gilla läget. Den tiden är så kort och jag kände faktiskt ingen stress. Jag tog hjälp av en vän som är kundaliniyogainstruktör och healer, som även hjälpte mig med enkla andningsövningar. Jag gjorde så mycket jag orkade i förhållande till hur trött eller pigg jag var för tillfället. Det var min räddning då. Jag fokuserade bara på att få tillbaka min ork och lära mig att sova bättre. När jag hade fått ordning på det kunde jag börja träna mer normalt igen. Sömnbristen var hela nyckeln. 

På vilket sätt var träningen viktig för dig då?

– Mammaledigheten är en tuff tid, både mentalt och fysiskt. För mig var det jätteviktigt och ett sätt att få egentid men också för att bygga upp kroppen igen efter graviditeten. Det viktiga är att vara lyhörd med sin kropp. Ta en promenad och var varsam. Bygg upp kroppen långsamt med enkla hemmaövningar som är anpassade till din egen förmåga.

Hur ska man göra för att komma över den där höga motståndspuckeln?

– Gör det bara! Trickset är att bestämma sig, ingen annan kan göra det åt dig. Boka PT eller en kurs som du tycker verkar kul. Bestäm en fast dag och gå med kompisar. Tänk på att träningen blir en fristad och en hel timme för dig själv! Ha tålamod och skynda långsamt. Kroppen ska byggas upp långsamt. När man blivit mamma är man ofta i en fas av att vara öppen för nya saker – utnyttja det och prova något nytt!

Bästa hälsogrejen i vardagen?

– Att vara fysiskt aktiv med något varje dag. Kroppen är inte byggd för att sitta stilla. Vi mår som bäst både fysiskt och mentalt när vi får använda kroppen, allra helst utomhus. En promenad är guld värd. Bästa hälsogrejen är att försöka sträva efter en bra balans mellan god sömn, bra mat, fysisk aktivitet och glädje. Då blir det bra.

LÄS OCKSÅ:

Charlotte Perrelli: ”Försök att hinna träna något varje dag”

Olga Rönnberg: ”Jag började träna två veckor efter förlossningen”