Olga Rönnbergs plankor

Plankan är en statisk magövning som är idealisk för mammor som vill bli av med magen efter en graviditet. Här visar Olga Rönnberg, träningsbloggare på mama.nu, tre varianter.

Annonsen laddas.

Börja med att stå i 30 sekunder, vila i 30 sekunder. Gör detta 3 gånger. Öka tiden till 45 sekunder och slutligen 1 minut. När du klarar av att stå 3 x 1 minut, gör plankorna svårare genom att stå på tå. Upprepa från början, stå i 30 sekunder, 45 och 1 minut. Gör dessa plankor dagligen. Kom ihåg att andas, att hålla andan skapar ett felaktigt buktryck.

Personliga tränaren Olga Rönnberg visar en vanlig planka.
1. Ställ dig på knäna, placera armbågarna strax under axlarna. Undvik att svanka. Sänk rumpan så överkroppen bildar en planka.

Personliga tränaren Olga Rönnberg visar hur man gör plankan på en fitnessboll.
2. På fitnessbollen, som i planka A – tänk på att armbågarna ska vara rakt under axlarna. Åker armbågarna framåt så får du genast svårare att hålla plankan. Håll emot och svanka inte.

Personliga tränaren Olga Rönnberg gör plankan på sidan.
3.  Lägg dig på sidan och placera armbågen rakt under axeln för att undvika belastning på axeln. Se till att axelleden, höftleden och knä­leden bygger en rak linje – nu står du rätt.
Lyft upp rumpan och stå kvar. Om det gör ont
i ­knäet, sträck ut översta benet. För att avlasta nacken, titta neråt mot golvet.