Olga Rönnberg: ”Jag har inte gjort sit ups på tio år”

Mammaträningsproffset och mama-bloggaren Olga Rönnberg, 39, vet hur du får magen i form igen efter graviditeten. Glöm sit upsen och satsa på plankor i stället.

Olga Rönnberg

Ålder: 39.

Gör: Personlig tränare specialiserad på mammaträning. Bloggar på mama.nu. Driver företaget MammaFitness som bland annat kör Mamma Boot Camp på 50 platser i Sverige.

Familj: Maken Håkan, 54. Olgas barn Patricia, 19, Vera, 13, och Joel, 11. Håkans Nicole, 24, och Josefin, 17, och deras gemensamma barn tvillingarna Emma och Anna, 2,5.

Bor: Djursholm utanför Stockholm.

Personliga tränaren Olga Rönnberg, specialiserad på mammaträning, har utformat sin efter graviditets-träning helt utan isolerade magövningar och bålrotationer.
– Jag har inte gjort sit ups på tio år. Statiska övningar ger dig midja genom att musklerna ’sugs in’ och bygger in korsett som håller hela överkroppen på plats.

Olgas ordination är att undvika sit ups och crunches, även de på boll.
– En crunch är fortfarande en crunch, en böjning i bålen genom att dra bröstkorgen närmare bäckenet. Man tränar fortfarande ytligt liggande magmuskler och särskilt den som töjs ut mest, den raka muskeln, och senan som håller ihop sexpacken blir tunnare. Inte konstigt att diastasis ökar.

Gör i stället statiska övningar, som olika varianter av plankan. Olga har, sedan hon fick magmusklerna på plats, slutat göra plankor och menar att hon får den inre bålstyrka hon behöver genom funktionell träning för hela kroppen, övningar med kettlebells och träningsbanden TRX.
– Ge er själva ett år, jobba dagligen och medvetet så får ni tillbaka bålstyrkan. Hela kroppen kommer att tacka er! Och kom ihåg: abs are made in the kitchen! Maten spelar stor roll. Ju bättre mat du äter, desto bättre midja får du.

Läs mer om träning i Olga Rönnbergs blogg!