Fembarnsmamman Olga Rönnberg är personlig tränare och föreläsare. Efter sin tvillinggraviditet kom hon i form genom att göra sin målsättning offentlig. För mama berättar hon hur hon började träna efter graviditeten och vilka övningar hon undvek.

Olga Rönnberg

Född: 26 mars 1973

Familj:
Maken Håkan, barnen Patricia, Vera, Joel och tvillingarna Emma och Anna

Bor: Stockholm

Gör: Personlig tränare med inriktning på träning för gravida och nyblivna mammor

Träningsbok: ”Träning för nyblivna mammor”

Olga Rönnberg vet vilka övningar man ska göra när man börjar träna efter graviditeten

Hur gjorde du för att kicka igång träningen efter graviditeten?

– Jag började blogga på mama för att göra det svårare för mig själv att smita undan genom att göra det officiellt. Man bränner broar och kan inte luta sig tillbaka om man går ut med sin målsättning. Jag gav mig själv ett år för att komma i bra form. Inte tre månader eller ett halvår. Jag ville att det skulle vara en rimlig och bra tidsplan och inte en hysterisk hets.

Det kan inte ha varit helt lätt att börja träna efter att ha varit gravid med och fött tvillingar?

– Nej, men ändå behövde jag inte börja helt från början. Min räddning var att jag hade väldigt bra bålmuskler tack vare min tidigare träning, så min mage var i ganska bra shape och återhämtade sig bra. Men jag hade ändå 15 gravidkilon att bli av med, berättar Olga Rönnberg.

Började träna två veckor efter förlossningen

– Jag hade magträning som prio och satte igång två veckor efter förlossningen. Nu menar jag inte vanlig träning utan väldigt försiktiga rehabövningar med fokus på andning för att förbereda kroppen på intensivare träning längre fram. Jag ökade långsamt, successivt, och körde ungefär fem dagar per vecka hemma och blandade magövningar med styrka och crosstrainer.

Vad var svårast med träningen efter graviditeten?

– Sömnlösa nätter var det som satte stopp. Jag var otroligt trött och när ena barnet sov var det andra vaket och tvärtom. Det här är ju en del av att vara mamma och man får bara acceptera det. Jag lade mycket tid på att synka tvillingarnas sömn och att få dem att sova och äta på samma tider. Det gäller att tänka att det inte kommer att vara forever och gilla läget.

Det är inte så lätt att komma igång och träna om man är dödstrött kanske?

– Nej, men man får tvinga sig själv ibland. Efter tre veckor kickar endorfinerna som gör att man börjar längta efter träningen in, och sedan blir man piggare av den. Då är det värt allt motstånd i början, säger Olga Rönnberg.

Gör övningar efter dagsform

– Men man måste tänka på att har man haft en dålig sömnlös natt, ja då får man ta det lugnare med träningen, har man haft en bra natt kan man ta i mer. Är man trött blir kroppen stressad och en stressad kropp mår inte bra om man kör på hårt med träning.

Hur får du ihop det med fem barn, tvillingar och träning?

– Jag har en bra man! Det är en förutsättning att vi hjälps åt för att alla ska må bra. Att jag tränade hemma i 2,5 år förenklade också.

Hur har du ätit under den här tiden?

– Jag har ätit mycket mer! Rent generellt äter folk för lite, och särskilt tjejer. Ammar du och tränar bör du äta ungefär 2 500 kalorier per dag, variera med proteiner, fett och kolhydrater. Ungefär en tredjedel av din kost ska vara kolhydrater eftersom du behöver fylla på med energi, förklarar Olga Rönnberg.

Undvik övningar med hopp första tiden efter förlossningen

– Du behöver inte räkna kalorierna i början, det tar alldeles för mycket tid. Däremot är det lätt att man stoppar i sig en massa dåligt och sött om man är trött, vilket bara gör en ännu tröttare. Strunta i alla dieter och metoder, ät mycket mat, men bra mat efter sunt förnuft.

Hur såg träningen ut efter första tiden?

– Jag körde inga hopp och ingen löpning under de första sex månaderna, utan det var back to basics med att jobba med bålen och styrka. För att få upp flås körde jag crosstrainer, men man kan även cykla och cirkelträning är bra. Om du vill börja springa efter sex månader rekommenderar jag att du går till en löptränare som kan hjälpa dig med löpsteget så att du tränar på rätt sätt, rekommenderar Olga Rönnberg.

Kolla kroppen innan du börjar träna efter graviditeten

– Det är mycket som kan ha hamnat snett under graviditet och förlossning. Det är även otroligt viktigt att kombinera med styrketräning, annars får man lätt skador. Oavsett vilken träning du vill gå vidare med efter sex månader bör du först kolla av knän och bäcken hos en kiropraktor och tränare så att allt ser okej ut innan du drar igång.

Hur ska man annars tänka när man försöker komma igång med träningen efter graviditeten?

– Träna smart, men inte mer. Var förlåtande och tillåtande, låt träningen ta tid och räkna med att det tar ett till två år för att komma i form.

Din bästa hälsogrej i vardagen?

– Ge dig själv det du verkligen tycker om då och då. Jag gillar att träna och äta nyttigt men är ingen taliban. Jag älskar godis och unnar mig det, avslöjar Olga.

Av: Moa Westlund Herngren

Nu finns mama i nytt appformat! Missa ingenting från din favorittidning. Ladda ned mama nu!

mama-nu-app-logo-1.jpg

NUVARANDE Olga Rönnberg: ”Jag började träna två veckor efter förlossningen”
NÄSTA Tilde de Paula Eby: ”Ilyah limmar ihop familjen”