Maxa mammaformen på 10 minuter

Starkare, smidigare, piggare – och det redan före frukost! Här är tre superenkla pass specialutformade för alla mammor, både träningsvana och oss som knappt kan stava till ”coremuskler”.

Terese Alvén

Ålder: 30.

Familj: Man och sonen Charles, 2.

Bor: I Stockholm.

Gör:
Bloggar på Sparkibaken, träningsexpert och skribent.

Vintern gick – vi satt i soffan och rörde oss inte en meter i onödan. Våren kom – och fortfarande var vi många som varken hade tid eller lust att börja träna. Men nu är sommaren här, och plötsligt börjar det spritta lite i benen (eller hur?). Inga gymtider som ska passas, mer ledigt och skönare väder gör sommarträningen enkel, rolig och idealisk för oss mammor.

Ett smart tips är att träna på morgonen, då blir det gjort och du får massor av energi inför resten av dagen. Ta gärna en kopp kaffe först så du vaknar till, och ett glas vatten så du inte blir uttorkad. Frukost tar du efter träningen.

Här är tre superenkla och effektiva program, varje tar tio minuter. Antingen kör du ett, kombinerar två eller gör alla tre, beroende på dagsformen. Kom ihåg att lite träning är bättre än ingen alls! Och om du inte vill eller har möjlighet att träna ensam, dra med dig familjen och utmana varandra. På så vis blir träningen till en lek – styrka, smidighet och kondition får du på köpet. Win-win!

Terese Alvéns snabba träningsprogram:

10 minuter som ger bättre kondition

10 minuter som gör dig smidigare

10 minuter som gör dig starkare