Charlotte Perrelli: ”Försök att hinna träna något varje dag”

Tvåbarnsmamman och artisten Charlotte Perrellis vändpunkt och träningsmotivation kom när hon inte längre kom i sina gamla kläder efter andra graviditeten. ”För det mesta har jag tränat på kvällarna”, säger Charlotte Perrelli.

Charlotte Perrelli

Ålder: 38.

Familj: Pojkvännen Anders Jensen, 35, barnen Angelo, 8, Alessio, 6, samt bonusdottern Alice, 11.

Bor: I Djursholm utanför Stockholm.

Gör: Artist och entreprenör.

Aktuell med: Gör huvudrollen i musikalen ”Evita” på Malmö Opera, står bakom kosttillskottet ”Fit & Smart Protein”.

Träningsbok: ”Kickstart – i form på 4 veckor”

Charlotte Perrellis träningsbok, "Kickstart - I form på fyra veckor"

Charlotte Perrelli, vad fick dig att komma igång med träning efter graviditeten?
– Jag insåg att jag inte hade kommit tillbaka till min gamla kropp efter graviditeten med Alessio, och jag hade några kilo kvar att tappa. Mitt mål var att komma i mina gamla kläder, det blev en bra motivation och sporre, säger Charlotte Perrelli.

Hur gjorde du för att få till det med träning och små barn?

– För det mesta har jag tränat på kvällarna hemma när barnen har somnat. Jag har helt enkelt rullat ut yogamattan och kört!

Vad var svårast, tycker du?
– Det var jobbigt och mest motigt när jag var som tröttast på grund av att barnen varit uppe på nätterna samtidigt som jag jobbade mycket. Mitt sätt att lösa det var att helt enkelt bestämma mig för att lyckas och aldrig ge upp. Jag hade min personliga tränare Jesper Björck som hjälpte mig med ett hemmaträningsprogram. Det var ett stöd också att ha ett schema att följa när jag var trött. Att inte tänka så mycket och bara göra och vara disciplinerad. Jag tror att nyckeln är att vara envis och hålla fast vid sitt mål och bara genomföra, inte tänka för mycket.

Hur har du gjort med sömn kontra träning? Det kan ju vara svårt att palla att gå upp och träna tidigt om man har varit uppe på natten med en bebis?
– Det är ju lite upp till var och en hur man vill göra, och jag har valt att inte träna på morgonen just av det skälet.

Hur har du ändrat dina livsvanor?
– Jag försöker äta så hälsosamt jag bara kan. Men jag har alltid försökt vara noggrann med maten eftersom det är extremt viktigt för träningen, vissa dagar behöver man ju till exempel mer kolhydrater på grund av träningen.

 Hur gör man för att komma över motståndet och börja träna?
– Det är också ett personligt val. Du måste vilja till hundra procent och bestämma dig! Jag tror det är jätteviktigt att motivationen kommer inifrån en själv och att man verkligen ger träningen en ärlig chans och inte ger upp när det känns motigt efter ett par veckor.

Vad är ditt bästa kom i form-tips?
– Försök att träna något varje dag, även om du bara hinner eller orkar fem minuter. Håll dina muskler vid liv!

Vad är din bästa hälsogrej i vardagen?
– Varmt te med honung. Gör underverk för både för röst, kropp och själ.

LÄS OCKSÅ:

Charlotte Perrelli: ”Jag hoppas få föda en dag när jag är ledig”