33 tips som gör dig pigg

Har du svårt att hålla energin uppe mitt i vaknätter, vabb och stressiga livspussel? Det finns smarta knep – som snyggsoppa, primer och inte minst Olga Rönnbergs peppning! Här är 33 pigga tips som tar dig från blues till boost.

Träna dig glad!

1. Tillsammans är stark!
Lagsporter stimulerar hjärnan på fler sätt än soloträning, eftersom social stimulans hjälper oss sortera tankar och känslor, vilket i sin tur ger energi.

2. ”Blir av” är bäst!
Om det så ”bara” är en promenad på lunchen är regelbundenhet nyckeln när det gäller träning. Bara tio minuters promenad gör dessutom att du känner dig upplivad i två timmar efteråt, enligt en studie i vetenskapliga tidskriften Personality and Social Psychology.

3. Spring för livet. 
Konditionsträning ger lyckopillerliknande effekter. Löpningen triggar endorfiner i kroppen, som boostar humöret och energin. Blodgenom­strömningen ökar också, vilket gör det lättare att komma ihåg saker och att lära nytt.

4. Stretcha bort stressen.
Stress på jobbet skapar spänningar i kroppen, vilket dränerar dig på energi. Bli av med dem genom enkla stretchövningar som du gör stående i en dörröppning. Ta spjärn mot karmarna i sidled och stretcha ut tills du känner att det drar i torson och ryggen. Stretchningen stimulerar det sympatiska nervsystemet, vilket väcker kroppen.

5. Träna till musik.
Med musik i lurarna håller du lättare tempot. Din fysiska förmåga ökar också med upp till 15 procent, visar en undersökning från Brunel university i London.

6. So you think you can dance?
Bevisa det! Pardans som motionsform skickar ut massor av lyckohormoner i blodet, samtidigt som hjärnan stimuleras när du lär dig stegen. Din kropp slappnar också av under beröringen från en annan människa och musiken triggar i gång din energi att röra sig.

Varsågoda några tips från personliga tränaren, författaren, fembarnsmamman och mamas egen fitnessbloggare Olga Rönnberg!

7. Motivation är inget man bara ”får”, den måste tränas upp.
Viktigaste frågan är: varför vill du göra det här? Att veta varför är drivande faktor i all utveckling.

8. Visst kan du fortsätta att ha det bekvämt och skönt i tv-soffan – men gnäll då inte över att du inte trivs med dig själv, att dina kläder sitter illa, att du inte orkar leka med barnen, har ont i ryggen, att magen är uppblåst, att du blir sjuk så ofta … Eller så tar du dig upp ur soffan och tar hand om dig själv och rör på kroppen!

9. Sluta tänka så mycket.

Du har bestämt dig för att gå upp klockan sex och träna, men när klockan ringer börjar du känna efter hur du mår och fy vad jobbigt att träna. Ge inte dig själv några val – bara gör!

10. Strunta i vad andra tycker om dig.
Ja, du väger lite för mycket just nu, men du har all rätt att vara på gymmet och ta plats, precis som alla andra. Du är färdig med att gömma dig i stora kläder, undvika att ha bara armar, att inte våga visa dig i bikini. Färdig!

11. Fokusera mer på att genomföra passen än att genomföra dem perfekt.
Det finns mycket information om träning och det är lätt att bli förvirrad av alla olika åsikter och tips, så välj något som passar dig – och håll dig till det! En sak i taget är regeln.

Ät dig pigg!

12. Go bananas!
Din mellanmåls-amigo numero uno innehåller förutom mättande fibrer även en smart kombo av olika sockerarter, där glukos ger snabb energi och fruktos tas upp lite långsammare i blodet så att energin varar i några timmar.

13. Ät regnbågsmat.
Har inget alls med hbtq att göra, utan syftar på fytokemikalier, superstarka färgpigment i frukt och grönt som är det närmsta ungdomens källa man kan komma, enligt forskarna. Ät två hela frukter om dagen och tre till fyra olika slags grönsaker och (viktigt!) låt dem alla ha olika färger.

14. Ta en skål snyggsoppa.
Det röda i tomatsoppan är fytokemikalien lykopen (som i upphettad form är tretton gånger mer potent än i råa tomater). Lykopen ökar prokollagenet i huden, vilket hjälper den att hålla sig elastisk och rynkfri.

15. Förakta inte kaffetåren.
De malda bönorna har inte längre dåligt hälsorykte. Så länge du inte överdoserar dig darrig piggar kaffe bevisligen upp genom att koffeinet sätter sig på cellens yta och skyddar den från nedbrytningssubstanser som ökar i kroppen under trötthet. Som en hälsobonus minskar dessutom kaffedrickande risken för att drabbas av parkinson, alzheimer och diabetes typ 2.

16. Juica rätt.
Hakar du på juicingtrenden kan det vara värt att veta att allt det nyttiga i det vita apelsinhöljet går till spillo när du använder en råsaftcentrifug.
Tips! Få i dig det överblivna fruktköttet på andra sätt i stället, exempelvis genom att använda det i matlagning eller bakning.

Sov dig frisk!

17. Sluta snooza!
Bara fem minuter till … Snooze-effekten kan verka skön, men gör din sömncykel förvirrad och kan faktiskt sluta med att du startar dagen tröttare än du hade gjort om du gått upp vid första signalen.

18. Bli ett ljushuvud.

Rätt vald belysning optimerar kroppsklockan så att du får ut det mesta av din höstenergi. Glödlampan i din morgonlampa ska vara av en ”kall” typ som imiterar dagsljus. På kvällen ska du däremot undvika skarpt och särskilt blinkande ljus. Det optimala är alltså att stänga av tv:n efter klockan 20 och följa favoritserierna på olika play-tjänster vid andra tidpunkter i stället.

19. Överväg att sova ensam.
Det är lite laddat med ”skilda sovrum”, men att sova ensam en eller två nätter i veckan kan lindra en trött höst mer än ni tror, och ge er mer energi och ork att lägga på varandra och relationen. Sömnforskning visar att personer som sover i samma säng får en mindre effektiv sömn, vilket även gäller för dem som knoppar ihop med sina husdjur.

20. Arbeta MED din kroppsklocka, inte emot den.
När det gäller energi så finns det naturliga ebb- och flodrörelser inbyggda i kroppens dygnsrytm. Lägg märke till när under dagen du känner dig som piggast, respektive tröttast, och försök att styra ditt schema och välj uppgifter efter energinivå.

21. Vakna inte i inboxen.
Börja inte dagen med att kolla mejlen. Om telefonen samtidigt är din
väckarklocka är risken stor att du kastas in i meddelanden som gör dig trött innan du ens har hunnit börja dagen.
Note to self: köp en old-school väckarklocka på lunchen.

Tänk dig stark!

22. Kom ihåg din senaste succé.
Att medvetet och under en minut tänka på något du räknar som en stor framgång är ett effektivt knep för att öka din mentala peppkänsla inför nästa stora uppgift.

23. Var snäll.
Enligt en amerikansk undersökning ger även den enklaste komplimangen ett stort lyft för energin, självkänslan och humöret hos avsändaren.

24. När du vaknar,
ligg kvar i någon minut och tänk på minst tre bra saker som du ser fram emot i dag. Det ger dagen en positiv riktning redan från början.

25. Lär dig meditera
– funkar jättebra under jobbpendling med buss eller tåg. Det finns flera meditationsappar (en populär är ”Mindfulnessappen”) som kan lära dig. Meditation gör dig bättre på att fokusera på det verkligt viktiga, vilket är en snabb väg till mer energi.

26. Gör en mental och fysisk rening.

Ett enkelt beprövat trick när du känner dig trött och utarbetad är att tvätta händer och ansikte och borsta tänderna. Denna enkla reningsritual som du förknippar med morgnar är som att ”starta om” sig själv.

27. Dumpa (för) gamla vänner.
Gå igenom din telefon och ge den en detox från människor som du ändå har tappat kontakten med. Det ger dig en känsla av att leva i nuet. Nystartsenergi är riktig kvalitetsenergi.

Fuska dig finare!

28. Förläng fransarna.
Dyrt i längden och beroendeframkallande säger de som provat, men denna just nu så heta salongsbehandling får dig att vakna i princip redo för fest och gala, vilket både sparar tid och ger en energiinjektion när du tittar dig i spegeln.

29. Använd concealer.
Dutta lite concealer på huden mellan inre ögon­vrån och näsan. Det ljusar upp och ger en klarare blick.

30. Fortsätt bronza.
Bara för att sommaren är förbi betyder det inte att ditt solpuder har spelat ut sin roll. Applicera lätt med stor, trubbig makeupborste på de högsta partierna i ansiktet, kindkotor, panna och haka, för att få samma glow som efter en skön weekend i solen.

31.  Prova en primer.
De är egentligen gjorda för att användas före foundation, men många gillar dem så mycket att de helt enkelt stannar där. En primer fyller ut fina rynkor, slätar ut hudytan och har en uppiggande askungeeffekt på trötta ansikten.

32. Köp en vit kajalpenna.

Det här tricket minns du säkert från förr. En linje av vit kajal på insidan av nedre fransraden ger intrycket av större och vitare ögonvitor och en piggare, öppnare blick. Tycker du att det ser för ”hårt” ut med en helt vit penna så prova med en mer vaniljfärgad. Fake it ’til you make it!

33. Sudda ut åren.
En färgad dagkräm som jämnar ut hudtonen tar bort 10-12 år, enligt psykologiska undersökningar där människor fick uppskatta åldern på samma människa med olika jämn hudton.