I annonssamarbete med Polarbröd

Slopa prestationer, måsten och krav – njut och dra nytta av naturens fördelar

Fritidstrender kan suga musten ur vem som helst. Men familjeaktiviteter utomhus behöver inte vara så avancerat, det enkla är oftast det bästa.

rc-polarbrod2-ca

Mälaren runt på skridskor, träna inför maraton med barnvagnen, triathlon tränas självklart med två barnvagnar, och glöm för GUDS SKULL inte den organiska, ekologiska, superfood-matsäcken! Som föräldrar blir vi överösta med aktiviteter som ”bör” göras. Och den som inte lyckas fungera som familjens dietist, atlet, karriärist och är den perfekta pyssel-mamman 24/7, har inte lyckats.

Februari – bjuder in med hela armbågen

Till saken hör väl också att februari inte är den charmigaste av månader. Det är grått, opålitligt väder och inte finns det mycket att titta på och glädjas åt i skog och mark heller. Blommorna lyser med sin frånvaro, svamparna är inte ens påtänkta och djuren flyr livrädda till mörkare skogspartier visa efter jaktsäsongens slut.

Men det måste inte vara så jobbigt. Eller omständigt. Ett par överdragsbrallor (till både mamma och barn, tack!) och en matig macka i parken räcker långt. Till och med riktigt långt när det kommer till hälsan, för tid utomhus…

  1. Ger friskare och gladare barn. Forskning visar att naturen förbättrar minneskapaciteten och koncentrationsförmågan och barn som vistas frekvent i naturen är friskare och mer motoriskt utvecklade än barn som vistas i en mer naturfattig miljö.
  2. Ger bättre sömn. Ju mer barn vistas i naturligt solljus desto lägre blir halten av kroppens egna sömnmedel melantonin så när solen går ner och mörkret faller, så strömmar melantonin ut i kroppen på naturlig väg och barnen sover bättre (halleluja!).
  3. Stärker immunförsvaret. Om kroppen utsätts för press och stress under lång tid så försätts den till slut i ständigt beredskapsläge. Tid i naturen låter kroppen återhämta sig, både fysiskt och psykiskt. Solens UVB-ljus påskyndar även produktionen av D-vitamin, som i sin tur bidrar till att stärka immunförsvaret.

Vill du få fler naturliga tips? Läs artikeln ”Välkommen ut i naturen” på vår systersajt amelia!

polarbrod_2000x1300px

Vabbruarimackan – med mozzarella och tomat

INGREDIENSER, 4 PERSONER

Polarbröd Sund & God Vete

Olivolja

Ca 300 g mozzarella

2-3 tomater

salt och peppar

färsk basilika

SÅ HÄR GÖR DU:

Pensla bröden med olivolja. Montera dubbelmackor med mozzarella, tomat och basilika, salt och peppra. Grilla i mackjärn eller i öppen eld några minuter. Öppna foliepaketen och halvera mackorna. Servera i en servett. Njut!

artikelbild3-polarbrod-art2-mama-1000px
En god smörgås på ett sunt bröd med låg sockerhalt håller blodsockret i schack hos både vuxna och barn under årets kanske mest påfrestande månad.

För fler recept på smörgåsar som passar att ta med utomhus, klicka här.