I annonssamarbete med CHEERIOS

6 goda frukostfavoriter

Variera din frukost med någon av dessa goda favoriter!

blueberry_artikelbild

Blåbär
Vilken lyx att kunna plocka dessa på egen hand i skogen om sommaren! Supergoda på flingorna, gröten eller yoghurten. När det inte är säsong går det utmärkt att göra en smoothie av frysta bär.

Yoghurt

yoghurt_artikelbild

En god och tacksam mejeriprodukt att starta dagen med är osötad grekisk yoghurt. Den gör sig fint med både flingor och frukt eller bär. Och varför inte toppa med lite honung och kanske några nötter?

Kiwi
Vacker att se på och ljuvlig att smaka. Skiva på över flingorna eller gröp ur med sked och smaska i dig bara som den är.

Linfrö
En tesked hela linfrön på filen eller yoghurten ger dig en extra av fibrer på morgonen. Men se upp, mer än en – två matskedar per dag är lagom enligt Livsmedelsverkets rekommendationer. Linfrö innehåller nämligen ämnen som ge kan ge upphov till vätecyanid. Därför ska du inte överskrida dosen samt välja hela linfrön framför krossade!

Grapefrukt

grapefruit_artikelbild

Det är fräscht med citrusfrukter på morgonen och den som inte gillar när det är för sött, blir därmed glad av grape! Tycker du att grapefruktsmaken är för besk – ringla över honung, direkt över halvorna. Eller skiva frukten över yoghurten med en klick honung och strössla med nötter och flingor.

Fullkornsflingor

BowlInHand_Greece_artikelbild

Välj Nyckelhålsmärkta flingor till frukost. De uppfyller kraven för innehåll av socker, fett och salt samt fibrer och fullkorn. Tillsammans med mjölk eller yoghurt toppad med bär eller frukt blir en skål med flingor ett snabbt och bra frukostalternativ på morgonen.