Selinas dotter föddes livlös – med märket Tao & Friends hjälper hon andra

Selina Pattyranies dotter föddes livslös, men överlevde. Ett halvår senare uppstod idén om att ge tillbaka på något vis, och märket Tao & Friends skapades tillsammans med vännen Mimmi Musiala. Handla barnkläderna här hos mama!

mama har valt ut favoritplaggen från märket som brinner för alla barns rätt till ett gott liv. 1 euro för varje sålt plagg går oavkortat till välgörenhet.

shoppingbalk

Tao & Friends – ekologiska barnkläder med ett gott syfte

fina barnkläder online i stl 80, 74, 86.Klicka på plussen i bild eller produkterna nedan för att handla, utcheckning sker med Klarna.

tao & friends-1

Bästa vännerna Mimmi Musiala, 35, och Selina Pattyranie, 34, står bakom Tao & Friends, som de fick idén till 2014, efter att Selinas dotter var nära att förlora livet:

– Jag hann bara se henne i några sekunder innan hon togs till intensiven. Hon behövde kylas ner till koma för att inte riskera hjärnskador, till slut lyckades de rädda henne. Så den här kvällen, när jag och Mimmi äntligen sågs och pratade om allt, var jag så tacksam och sa att jag ville ge tillbaka, säger Selina.

– Det var då vi kom på det: Vi gör ett barnklädesmärke där en del av intäkterna alltid går till välgörenhet! Sedan starten har vi donerat till Winnicott Foundation och sedan 2017 ger vi även till Childhood, säger Mimmi.

Civiliants gör ekologiska barnkläder: ”Vi tröttnade på rosa och Spiderman!”

mama-shopping-inforutaSå handlar du hos mama Shopping

Alla plagg kan köpas direkt här i artikeln. För musen eller fingret över bilden och klicka på plusset eller direkt på de mindre produktbilderna för pris och återförsäljare.

När du lagt till det du gillar i varukorgen trycker du på varukorgens symbol som dyker upp, och checkar sedan smidigt ut med Klarna.

Busiga mönster och färger

barnkläder i retro stil för nyfödda och baby. Unisexmodeller och ekologiska.

Klicka på plussen i bild eller på produkterna nedan för att handla, utcheckning sker med Klarna.

tao&friends 2

Tao & Friends känns igen i sina busiga och lekfulla färger och mönster. Plaggen är ekologiska, GOTS-certifierade och klimatkompenserade. Bra för både barn och miljö!

”Man ska köpa våra plagg för att de är snygga, men främst för att man delar våra värderingar”

Tao & Friends har hyllats i magasin som italienska Vogue och brittiska Glamour för sin kreativa design och genomtänkta filosofi. Mimmi jobbar till vardags med skönhet och produktutveckling, och Selina i finansbranschen, så märket har till största del drivits under deras respektive föräldraledigheter.

– I starten var Selina föräldraledig och kunde göra mycket av researchen hemma. När vi lanserade 2015 var jag föräldraledig med Indie som då var tre månader. Han sov mycket så jag tog med honom överallt. Nu har jag precis gått tillbaka till jobbet och lämpligt nog är det Selinas tur att vara föräldraledig igen.

Ni hade aldrig jobbat med mode tidigare, hur vågade ni?

– Vi brinner för budskapet. Och får man bara Mimmi ”on board” så ger hon 180 procent, säger Selina.

MISSA INTE MAMAS OCH ISABELLA LÖWENGRIPS INSPIRERANDE KARRIÄRSEVENT!

– Man ska köpa plaggen för att de är snygga, men framför allt för att man delar våra värderingar, säger Mimmi.

ekologiska märket Tao & Friends säljer barnkläder online.
Mimmi (t h) med sönerna Tao och Indie, och Selina (mitten) med bebis nummer två i magen. Foto: Rickard L Eriksson.

Kläderna känns igen på de fina djurtrycken, vilken tanke finns bakom designen?

– I våra tryck är det alltid ett av djuren som gör något annorlunda, men ändå är med i gänget. Vi vill på ett lekfullt sätt förmedla ett väldigt viktigt budskap om allas lika värde, förklarar Mimmi.

– Men det allra viktigaste för oss är att inte tumma på kvaliteten, att det ska vara ekologiskt, GOTS-certifierat, klimatkompenserat och samtidigt inte ha för höga priser, säger Mimmi.

På vilket sätt inspirerar era barn er?

– De är vår ”management committee”. De tycker till och är provpersoner. Mimmis 5-åring Tao är vår mest kritiska kund. Min Elsa, som är 3, och Mimmis 1-åring Indie är för små än så länge. Vi vill att de ska tycka att det är kul att vara involverade, säger Selina.

Vad har ni för framtidsvisioner?

– Jag hoppas att vi får folk att tänka till lite, vad de väljer att köpa till barnen. Kan vi göra lite skillnad så har vi gjort något, säger Mimmi.

Intervju: Elin Liljero Eriksson.

SÄKRA EN BILJETT TILL HÖSTENS STORA MODEFESTIVAL REDAN NU!

FAB_980x300 (1)