Klart man vill glänsa i sommar, men viktigast är ändå att värna huden – både din och barnens. Här är årets nya krämer och beautysnackisar i solsvängen.  

Soltrenden 2013 innehåller visserligen nyheter, men inte lika revolutionerande som 1923 när Coco Chanel klev av en lyxjakt, brun som en pepparkaka, och i ett slag gjorde solbränna till it-looken no 1.
Enligt legenden var det ett misstag, CC glömde skydda sig mot solen, men samtidigt satte hon fingret exakt på sin tids exotism och fascination för ”det vilda”. På samma sätt är det knappast en slump att Victoria Beckham, 39, i år slutat använda self tanners.
– Ibland har jag varit lite orange, men det är definitivt en look från mitt förflutna. Att vara överdrivet solbränd känns, vågar jag säga, lite ”fotbollsfru”, bekände hon i tidningen Hello! i våras.

Ungefär samtidigt lanserade hon nämligen sig själv som modedesigner i Kina, landet där bleknosar alltid dominerat skönhetstävlingarna. Men även vår tids hype för hälsa ligger förstås bakom att fler nöjer sig med ”bronzat”. Den solrelaterade cancern i Sverige har ökat under 40 års tid och fortsätter att göra det med fyra procent varje år. Fler och fler får också pigmentfläckar i ansiktet och intresset för UV-faktor i alla slags
ansiktsprodukter ökar.

Tre heta hälsopotatisar bidrar också till att göra solskyddsfrågan extra aktuell just nu:
1. Kemiska solskyddsfilter ses som miljöbovar.
2. Fysikaliska solfilter spelar huvudrollen i den så kallade nanodebatten .
3. Att använda solskydd alls kan vara tveksamt, eftersom de hindrar kroppen från att bilda kroppseget D-vitamin. En del forskare menar till och med att D-vitaminbrist är nästa tickande hälsobomb.

Så här pratar beautybranschen bränna i år:

Makeup:

Mikaela Tham, Vass pr, som representerar proffsmärket Emite makeup:
– En stark trend i sommar är bronzat, så lägg det rosa rouget åt sidan och satsa på solpuder och highlighter i stället.

Fuskbränna:

Carol Chen, Polhem pr, som representerar klassiska solskyddsmärket St. Tropez:
– Väldigt många märken har börjat med gradual-produkter, alltså body lotions som bara ger svag bus-effekt (brun utan sol) och mer ”glow” än 80-talsbränna. På London Fashion week kunde vi också se att St. Tropez-teamet skapade fräscha låtsasfräknar på modellerna med hjälp av penslar och wash off-produkter.

Ansiktsvård:

Helena Stenqvist, Mildh beauty press, som representerar Vichys
solserie Capital soleil:
– Det efterfrågas högre solskyddsfaktorer än någonsin på apoteken. Solskydd till ansiktet ska i dag gärna ha ”dry touch”, mattande effekt, och gärna lite färg som gör att man kan undvika vanlig makeup.

UV-filter:

Olof Holmer, Kemisk-tekniska leverantörsförbundet, som är solskyddsproducenternas branschorganisation:
– Viktigast för 2013 är som alltid att sola med förstånd. De höga solskyddsfaktorerna är därför här för att stanna. Titandioxid i nanopartikel har varit ett av våra viktigaste sol­skyddsfilter sedan 80-talet. Vi menar att det är ett väldigt säkert solskydd och att den så kallade nanodebatten har blivit skev.

5 nyheter för kroppen


Proderm Sunscreen mousse 30 + kids är lämplig även för barn under två år och alla med känslig hy. 199 kr/150 ml.

DuWop revolution spf 15, 295 kr/150 ml, tillhör bronzing-segmentet och ger fin tillfällig, avtvättbar fuskbränna av det djupare slaget, samtidigt som den ger medelhögt solskydd.

Maria Åkerbergs Tan in a bottle
, 165 kr/125 ml, är ekologisk och ger lätt bus-effekt, samtidigt som doften maskeras genom eteriska oljor.

 

Lumene Natural bronze gradual self tan lotion, 135 kr/150 ml, är en bus-produkt som ger gradvis med fuskbränna och full effekt uppnås först efter sju appliceringar.

The Body shop utvecklar bronzingsortimentet med nya Honey bronze shimmering dry oil gold, 245 kr/100 ml, som ger en bleknande solbränna en tillfällig nytändning.

 

5 nyheter för ansiktet


Rodials BB Venom skin tint spf 15, 560 kr/40 ml, är en solskyddande bb-kräm som slätar ut huden genom en peptid som imiterar tempelhuggormens gift som blockerar musklerna i huden.

Acos nya Extra light face sun cream spf 20, 109 kr/50 ml är särskilt anpassad för normal och blandad/fet hy med mattande partiklar som förhindrar att huden ser glansig ut.

Även Cliniderm Light & matifying sun gel face cream spf 15, 145 kr/50 ml, har mattande innehåll och kan användas som dagkräm.

 

Vichy Capital soleil compact foundation spf 30, 260 kr/10 gram, kombinerar högt solskydd med makeup och ger en jämn och matt finish.

Akademiklinikens Cosmeceuticals maximal sense spf 50, 440 kr/50 ml, ger ett hundraprocentigt solskydd för den som vill undvika risken för solskador helt och hållet.

NUVARANDE Så blir du bronzad – inte bränd
NÄSTA Deras barn har högre IQ än de flesta