Nutritionistens bästa råd till vegan- och vegetarianföräldrar

Ös på med B12, bönor och tofu! Nutritionisten Åsa Strindlund ger sina bästa tips till föräldrar som ska ge sina barn vegetarisk eller vegansk kost.

1. Amma gärna länge! Om mamma äter sitt B12-tillskott och B12-berikad mat dagligen, så övergår B12 i bröstmjölken. Och tänk på att övergången från bröstmjölk till smakprover handlar mycket om att bebisen ska vänja sig vid en ny, fastare konsistens, som inte smakar lika gott som bröstmjölk. Börja med lösa gröter och soppliknande mosad mat.

2. Ös på med B12! Den som helt utesluter animalieprodukter måste äta B12-berikad kost eller ta B12-tillskott. Man kan till exempel öka näringshalten genom att inte koka gröt på vatten utan på berikad havremjölk som innehåller B12, D-vitamin och kalcium (köp inte ekologisk havremjölk, den har inte berikats!). Lite raps-olja är också bra.

3. Orolig för omega 3-brist? Nu finns algolja att köpa, både för barn och vuxna som inte äter fisk. De innehåller de långkedjiga omega 3-fettsyrorna EPA och DHA.

4. Låt vegetariska proteinkällor ingå i de flesta måltider! Ersätt kött, fisk och ägg i vanliga recept med till exempel quorn, tofu och produkter av sojabönor. Soja-bönor och quinoa har särskilt hög proteinkvalitet!

5. Böna på!
Baljväxter är en viktig proteinkälla. För bebisar kan man ta bort det svårsmälta skalet från bönorna, lätt gjort med stora vita bönor. Röda linser har inte skal, är lätta att mixa och kan tillsättas för att förstärka olika rätter.

6. Järnsaft, som finns att köpa i hälsokostbutiker, är bra för bebisar från sex månader, då järnbehovet är stort. Viktigt med doseringen – max en tesked om dagen!

7. I med tofu! Tofu har en fin konsistens och kan mosas, tofu kan även ersätta ägg i omeletter och andra rätter.

8. Smoothie – nästan som glass.
Gör man smoothies på vegetarisk yoghurt, frysta blåbär, fryst, skivad banan, och lägger i några stora vita bönor så kan vissa barn tycka att det nästan blir som glass, eftersom bananen gör den söt och god.

9. Våga skippa barnmatsburkar!
Laga ”vanlig mat” som hela familjen kan äta, men ta undan lite åt mindre barn som inte saltas. Det är ett smart sätt att vänja barn direkt vid de smaker och kryddningar som just ni äter
hemma, så slipper man övergångsfasen då bebisen ska vänja sig från burkspagetti med färs till familjens egen variant  …